Kalifornisk kungssnok
Hej.
Jag och sambon köpte oss 2 kaliforniska kungssnokar idag på reptilmässan i Norrköping.
2 honor blev det trots att han vi köpte va bedyrade att det var en av vardera… men men.
Om ett par veckor kommer det antagligen flytta in en mjölksnok med och vad jag hörde på mässan idag kan de bo ihop alla 3 om det inte är någon storleksskillnad så de inte äter upp varandra.
Stämmer detta?
Sedan har jag en fundering kring deras färger….
Vad har den för färg/mönster?
Läste att de kan ha massa olika men har aldrig sett någon med dessa färger.
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Hej!
Grattis till ormarna! 🙂 Kaliforniska kungssnokar kan vara kannibaler så om jag hade varit dig hade jag särat på ormarna bums! Det finns hur många orsaker som helst att låta ormar bo en och en även för arter som inte är kannibaler. Jag tror till och med att vi pratade om det senast igår eller i förrgår här på forumet 🙂
Vad är det för mjölksnok som planerar att köpas?
Hej,
Tack! De på mässan sa att de skulle gå bra att ha de tillsammans men att vi ska ha lite koll innan matning mm.
Jag har för mig att det var en sinaloan men jag kan ha fel
Helena
Du borde inte ha dem ihop alls, vare sig de två kaliforniska kungssnokarna eller mjölksnoken med dem. Särskilt små kungssnokar är fantastiskt duktiga på att äta upp varandra. Jag har lyckats hålla ett sysonpar kaliforniska kungssnokar ihop en gång, men det är mycket stor risk att göra så.
Att jag valde att göra på det viset var att den som skulle köpa dem ville ha dem tillsammans, så jag gjorde vad jag kunde för att åstadkomma det. Det innebar löjligt täta matningar även när de blev uppåt 12-15 månader gamla.
Att stoppa in en annan art till dem är ännu farligare, den blir nästan helt säkert angripen.
Din färgfråga förstår jag inte riktigt, vilken orm är det du menar?
Oki tack #3
Ang färg menar jag på kungssnoken då jag aldrig sett någon med den skumma teckning våra har…
De är ju nästan helt vita med ytterst få svart alls utom på huvudet.
Har bara sett de med relativt stora triader i svart och vitt.
#4 Det är en färgvariant som kallas "high white" på din bild. Den kaliforniska kungssnoken förekommer i fler än ett dussin olika färgvarianter i naturen.
Tack🙂