Majsormsterrarium, skiss
Hej. Har skissat lite på ett terrarium och undrar om detta ser ok ut för en majsorm, dvs vad fattas mm? I terrariet finns: Rymlig vattenskål Hus Plastträdstam(Gömställe) Plastväxt (ormbunke) Klättergren, Mossa i ena hörnet (för fuktighet) Finkornig sand, Värmelampa, Rundad sten (solsten, ej värmesten) Växt
Sand är inte att rekommendera. Använd torv och/eller täckbark Gömställe bör finnas både på varm och sval sida Värmematta bör också finnas. Annars har du kommit på bra saker. Jag tycker nästan att det är bättre med lite för mycket saker än för lite. Ormen ska kunna gömma sig och känna sig trygg
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Okej, värmemagasin då. Varför ska den inte ha mjuk sand? Plastträdstammen är mörk och är som ett Gömställe, på andra sidan finns ju ett hus så det är två gömställen.
Vilken bra planering med en skiss! 🙂
Du har kommit på en hel del bra saker.
Majsormar lever i skog, öppna landskap mm. Sand hör inte riktigt hemma där.
Ha mossan i en fuktlåda istället, annars kommer den att torka ut på bara en halv dag. Ligger mossan i en fuktlåda så kan ormen krypa in där och ta till sig fukten samtidigt som den känner sig gömd och trygg.
Jag tycker att man bör ha värmematta till majsormar i och med att de ligger på marken helst gömda en stor del av tiden. Man kan komplettera med värmelampa om man vill men jag vet inte riktigt hur du har tänkt dig med stenen. En majsorm kommer inte att ligga och sola öppet så då krävs att stenen är väldigt mycket gömd och omgärdad av växter och annat så att ormen kan känna sig trygg. Dessutom krävs skydd för lampan så att ormen inte kommer åt den och bränner sig och det är bra om ormen inte kan hänga och klänga på lampan.
Dom enda ormarna som bör ha sand är de som lärt sig att sidvinda! :)
Tack hörni!!