Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2210 ggr
valorous.kid
1

orm till klassen?

hej! vi KANSKE ska skaffa en orm till terrariet vi har i klassrummet så vi har några frågor… bästa rasen? vi vill ha en liten lugn vänlig orm. kan den vara ensam under natten och under helgen? hur ofta ska man städa? mat?vi vill inte ge levande mat, helst inte möss över huvud taget… finns det någonting annat att ge? typ köttfärs? en eller flera? något mer man bör veta? ^^ tacksam för svar

elli-kleo
2

Ras: majsorm är en bra för nybörjare Tycker inte det låter som en bra idé att ha en orm i ett klassrum. Ormen behöver lugn och ro. I klassrum är det ofta för stojigt.. Städa gör man eftersom den bajsar och byta allt underlag gör man bara några gånger om året för en vuxen Vill ni inte ge möss kan ni inte ha en orm. Ormar lever bäst ensamma vad jag fått lära mig. Olika raser ska man inte blanda!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[Tilde!]
1

En majsorm kan bli 20 + år så ni vet.

[Tilde!]
0

Du måste byta vatten till den varje dag, funkar inte över helgen.

valorous.kid
0

#1 okej! tack! ^^ Finns DET någon annan reptil som skulle passa? :)

[Tilde!]
6

Tycker faktiskt inte ni ska ha en reptil i klassen, ingen bra ide på många sätt.

fluffis
7

Kul att ni är intresserade av reptiler men varför vill ni ha en reptil till klassen? Vilket syfte har ni med det?

Ormen kan vara ensam under natten och under helgen. Ormar är gjorda för att vara ensamma. De är inte sociala, varken med andra ormar eller människor och därför är jag inne på samma spår att en reptil inte passar så bra i ett klassrum. Ormar känner dessutom av vibrationer i marken och skulle kunna bli stressade när elever går omkring.

valorous.kid
0

okej tack! trot nog att vi får lägga ner iden med en reptil :/ #6 jo vi har vårat klassrum i en biologisal och våran klassföreståndare är biologi lärare och vi har ett antal ganska stora, tomma terrarium och akvarium i klassrummet. och att ha ett djur i klassen betyder ju ansvar, vi lär oss att ta ansvar genom att städa, mata och byta vatten och dessutom är det lite lugnande med ett djur i klassrummet, tycker i alla fall jag ^^ men det blir nog inget med det :3 tack i alla fall för alla svar!

fluffis
1

Det är ju inte fel att lära sig att ta ansvar 🙂

Det är kanske svårt med en orm eftersom man knappast kan göra ett städschema. Man städar helt enkelt när ormen har bajsat och det gör den med lite annorlunda intervaller jämfört mot ett djur som äter varje dag.

Jag tycker att ni gör rätt i att lägga ner idén men det var kul att ni kom på den! 🙂

valorous.kid
0

#8 ^^

[peter54]
3

Jag skulle inte heller råda till att skaffa orm till ett klassrum eftersom det är en alldeles för stökig miljö. Sedan finns alltid risken att ormen får problem av något slag och matvägrar till exempel. Vem ansvarar för ormen då och vem har kunskapen att rätta till problemet? Jag tror dessutom att med en hel klass som vill se och kanske röra skulle ormen bli stressad till döds.

Det finns arter (raser är inte ett korrekt begrepp), som inte lever av möss. Strumpebandssnokar äter bland annat fisk och det finns ormar som lever av småfågelägg, ormar som lever av sniglar och snäckor och till och med några arter som lever av insekter. Vissa av dessa ormarter är mycket svåra att sköta och svårare att få tag på.

JACLAR123
0

Vi har en mjölksnok i vårt klassrum och funkar perfekt 😉

Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

"Åldern visar inte din mognad" Pokal

valorous.kid
0

#11 hur tar ni hand om den då? :)

JACLAR123
1

Vi har mjölksnoken i ett träterrarium med ledlampor i taket. Terrariets storlek är 120x60x50 med en värmematta 1/3 i utanpå terrariet. Vi har bark som bottenmaterial och en vattenskål. Det är viktig med gömställen så därför har vi ett på den kalla sidan och ett på den varma sidan. Vi brukar mata med en mus i veckan, men det behöver de inte. Egentligen så funkar det med en mus varannan vecka om de är vuxna. Vi kan lämna djuren under helgen med en timer. På loven måste nån gå dit och sköta om dem, som tur har vi en snäll lärare! Hehe! :) Ni måste också visa respekt för ormen och inte bara ta ut den 24/7. Alla som har tagit i ormen måste TVÄTTA händerna! På vår skola vet jag att inte alla gör det! Reptiler kan ha salmonella som är en allvarlig sjukdom som de har i sina tarmsystem. Det är nu grunderna!

Jag glömde att vi har en majsorm, leopardgecko, fiskar och två sköldpaddor också! Lycka till med ormen! 🙂

Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

"Åldern visar inte din mognad" Pokal

valorous.kid
0

okej! ^^ tack

[peter54]
1

Grundförutsättningen måste ändå vara att ormen får lugn och ro, att alla som vistas i klassrummet får lära sig att låta ormen vara ifred, typ se men inte röra. Om ormen ska plockas ut/visas måste en person ha ansvaret för att det sker på ett lugnt sätt och att inte många elever samtidigt sträcker fram handen så att ormen blir stressad.

En vuxen mjölksnok är undermatad med en mus på två veckor, men det beror förstås på vilken mjölksnok det handlar om. Om det är en sinaloa, den som är mest vanlig i terrarier, behöver den minst en mus i veckan eller 2-3 möss varannan.

Det är inte i första hand salmonellabakterier som gör att man alltid ska tvätta händerna efter att man hanterat djur, utan andra tarmbakterier som även vi själva bär. Vi tvättar händerna när vi har varit på toaletten, ormen använder sitt terrarium som toalett och även om man tar bort avföringen, kan ormen ha fått den på sig, alternativt finns avföringsbakterier kvar i substratet.

Orm som är smittad med salmonella kommer att dö av infektionen om den inte behandlas.

fluffis
1

Jag håller helt med peter54 att det är viktigt att någon tar ansvar för att ormen har det bra.

Om vi nu ska prata om salmonella så har jag pratat om det med min veterinär och hon säger att forskningen har skiftat åt olika håll de senaste decennierna och det senaste är att i princip alla reptiler bär på salmonella. Såhär skriver hon på sin webbplats: "De flesta, om inte alla, reptiler bär på salmonellabakterier i sin tarmkanal och utsöndrar emellanåt eller kontinuerligt bakterierna i sin avföring. Salmonellabakterier orsakar vanligen inte sjukdom hos reptiler men kan orsaka allvarliga sjukdomar hos människor."

Källa: http://fagelkliniken.se/index.php/reptil/sjukdomar/13-salmonella-och-reptiler