Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sjukdomar
Läst 2551 ggr
Mattespirog
0

sjuk salamander, HJÄLP!

Hej! Nu är det så här att jag upptäckte precis att mitt eldbukade salamander yngel är sjukt.

Det brukar för det mesta sitta på stenarna (landelarna) jag har i mitt aqua terrarium, men idag hittade jag det liggande på botten. jag tog upp det med 2 fingrar och då var det jätte slött och rullade över på rygg. Först sjönk det till botten igen. jag tog upp det igen och då började hon simma, men sen sjönk hon till botten igen. Jag lyfte upp henne och satte henne på an av stenarna. Efter ett tag gick hon ner i vattnet, simmade några simtag men sjönk sen till botten.

Så hon verkar vilja vara i vattnet, trots att jag sätter henne på stenarna som hon alltid brukar krypa upp på själv.

Jag matade henne med fryst artemia igår, kan det vara det? Hon brukar ju äta det.( Hon är ca 3 cm lång) Sen har bytat ut lite vatten till nytt. u när jag upptäckte att han var sjuk. Mamman verkar också lite slö men jag vet inte, det är hon ibland så här efter att hon ätit mycket + att mamman simmar fullt normal.

Vad tycker ni att jag ska göra? är så orlig över mitt lilla yngel :,(

Mattespirog
0

Nu såg jag även några små tunna trådar längs nacken på ynglet. Det är fortfarande slött och hängit. Hittade det flytande precis under vatten ytan. Jag tog upp och satte tillbaka det på stenen rätt nära vatten ytan ( ca 2-4 cm) så att hon kan gå ner i vattnet och fukta sig utan att behöva gå så långt.

Uch jag börjar bli riktigt orlig nu! ingen som har något svar vad jag ska göra?

[Emmabengtsson]
0

Tror tyvärr att den kanske dör snart, brukar gå fort. Vet tyvärr inte vad du kan göra, någon annan som kan svara på det?? 😕

Hanna
0

Hur har det gått?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Mattespirog
1

Hej! Lilla Mirakel dog (salamander ynglet) en eller två dagar efter att jag skrev inlägget. :'( Jag kom in på den här tråden igen då jag ser att mamma salamandern verkar sjuk. Jag matade henne precis med artemia, och när hon öppnade munnen såg det ut som en död posthornssnäcka låg däri. Hon åt bara lite, och då bara av dom små artemia bitarna.. Sen såg jag att något vitt (såg ut som en liten liten mask) åkte in och ut or hennes näsborre. Vad kan det vara för fel på henne tro? Är väldigt orolig. Tack