Mjölksnok.
Hej tyvärr så är de jag hade tänkt mig sålda…
men men så är livet! :D
finns det någon som har sinaloan (stav) eller pueblo (stav) mjölsnokar som ska säljas? helst nära blekinge å med terrarium?
Det går bra med Majsormar oxå! :)
Mitt förslag är att du åker på en mässa någonstans i landet (eller utlandet för den delen), verkligen en trevlig upplevelse med stort utbud och många kunniga personer att hämta råd från. Eftersom du befinner dig i blekinge antager jag att du har lättare att ta dig till mässor i södra sverige än de omkring stockholmsområdet. Exposyd i Kristianstad är en trevlig mässa. Rödövremässan i danmark är snart aktuell :)
MVH, Smilla
Medarbetare på Snäckor iFokus
Och mitt förslag är att du tänker igenom vad du verkligen är intresserad av. Just nu ser det lite spretigt ut, som att du tar vad som helst som du får tag på och för mig signalerar inte det ett äkta intresse. Fast visst kan du vara intresserad av fler arter men riktigt så uppfattar jag det inte.
Inget illa ment så jag hoppas att du inte tar illa upp, ville bara att du ska fundera ordentligt eftersom det ändå är levande varelser det handlar om och tar man "vad som helst" bara för att, så är ju risken stor att man tröttnar fort.
#3 jag tycker att mjölksnokar och majsormar är lika? å jag har lika mycket intresse för båda:)
Okej! Hoppas du hittar dig någon fin orm snart då. 🙂
aa jag me.. :/de finns en i vimmerby som ska sälja sin regnbågsboa med terrarium för 600kr. men de blir ju så stora! ….. :( vill ha en orm som är liten.
#6, har du inte haft tidigare erfarenhet av ormar tycker jag inte att du ska börja med en regnbågsboa. De är inte på något sätt jämförbara med snokar, om det nu är dessa du är intresserad av. Regnbågar blir som sagt dessutom relativt stora och kan ha ett ganska oförutsägbart temperament och tvekar inte att hugga i självförsvar. Detta behöver inte bara ske om du av någon anledning försöker ta tag i dem. Mina kan hugga till om jag råkar komma lite för nära när jag ska ta ut vattenskålen. Ett bett från en vuxen regnbågsboa kan vara relativt smärtsamt. Jag tror att någon form av snok som du var inne på tidigare passar bättre om fu inte riktigt vet vad du är intresserad av än. Dessutom tycker jag att 600kr för orm och terrarie verkar som ett ganska misstänksamt pris…
MVH, Smilla
jo jag vet, de va de jag menade.
aha oj….
ajo..
aa den är inte så hantam elr nu hur man säger, så mycket
#8 Reptiler blir inte tama, de kan däremot bli handvana, det vill säga vanda och mer toleranta mot hantering. Även om ormen i fråga är van vid hantering betyder det inte att den tycker om eller får ut något av hantering mer än mer eller mindre stresser. Det finns olika studier som visar på att en reptil som hanteras ofta blir mindre stressad vid hantering, medans det finns de studier som visar att de som hanteras ofta blir mer stressade vid hantering. Dock visar alla försök att djuren är stressade.
Du kan få en boa regnbågsboa handvan, mina är väl relativt handvana tycker jag då jag kan plocka upp dem med händerna och flytta dem om så skulle behövas, utan att bli biten om de inte blir för stressade. Det finns snokar som blir betydligt mer stressade, mycket hänger nog på individen. En del individer blir apatiska vid stress (Ganska vanligt hos till exempel Kungspyton enligt min erfarenhet) andra flyr (Vanligt bland snokar) och andra hugger, bett kommer ofta som andra hands alternativ, det vill säga om djuret känner sig trängt och inte har möjlighet att fly.
MVH, Smilla