Ägg till orm?
Har sett inne på olika grupper folk som ger ägg till sina råttsnokar, en del öppnar dem och låter ormarna äta innehållet och en del ger dem hela. Funderar lite på om min Texasråttsnok eller Asiatiska grottråttsnok kan vara intresserade av att testa ägg någon gång. Någon som testat ge detta? och vart finns det i så fall att få tag på mindre ägg?
Vet att 4H-gården vid oss säljer ägg från dvärghönsraser bland annat. Så det är väl i sådana fall om det finns vaktlar eller dvärghöns på någon närliggande gård. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Precis som den svarta råttsnoken kan jag tänka mig att texasråttsnoken är ganska framfusig när det gäller mat och tar vad den kommer över såsom fåglar och ägg i nästen, grodor, ödlor, fladdermöss, insekter och förstås gnagare 🙂 Dock betyder inte det att näringsvärdena på alla dessa djur/ägg är bra för råttsnokar. Eftersom möss och råttor har så pass bra näringsvärden ser jag ingen anledning att klydda med något annat 🙂
Grottråttsnoken i det vilda lever i grottor och äter fladdermöss men också i regnskogsliknande miljö men jag vet inte hur pass mycket annat de äter förutom gnagare.
#1 Vart ligger den, någonstans i/runt stockholm? 🙂
#2 Jo, jag funderade mest på att testa något nytt. Vet att man har gett ägg till både Texasråttsnok och Asiatisk Grottråttsnok i olika forum och grupper. Om de tar äggen så kan man ju ge dem någon gång då och då, skulle funka perfekt när dem blir större och jag kan ge ägg från mina egna höns. Tror det kan vara bra med lita variation om dem i det vilda äter bland annat ägg 🙂
#3 Det vet jag tyvärr inte. Men det bör ju finnas något runt Stockholm, gissar jag på. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
tror att det finns en 4H-Gård i tumba-området
That's a cat...Not a horse.
Prova du om du vill det. Eller varför inte ge kyckling? Mums mums 🙂
Jag undrar förstås varför man skulle vilja ge ägg till en orm som vanligtvis lever av gnagare? Speciellt med tanke på att det är hur lätt so helst att få tag på möss och råttor som foder, medan det är rätt knepigt att få tag på ägg.
#6 Ska testa med kyckling när de växt till sig lite 🙂
#7 För variation, speciellt om ormen i naturligt tillstånd äter ägg om den kommer över det så ser jag ingen skada i att ge den ägg. Kan även tänka mig att det är enklare för mig att få tag på ägg i och med att närmaste affär som säljer möss ligger cirka 3 h bort. Huvudsakliga födan är ju gnagare, men ett ägg någon gång ibland skulle funka finfint om de nu vill äta det. 🥳
#8 Jag menar inte att det skulle skada, men rovdjur som äter hela bytesdjur får i sig allt som behövs, men visst är det bra med variation, när sådan kan erbjudas. Jag menar att det kan vara rätt svårt att hitta lämpliga ägg, i ett sånt läge skulle jag inte bry mig om att variera när det inte är påkallat ur nutritionssynpunkt.
Personligen skulle jag inte vilja ersätta gnagardieten med frysta kycklingar heller, de luktar för jäkligt illa när man tinar dem. För många år sedan köpte jag levande daggamla tuppkycklingar och avlivade själv, men jag vet inte om det går att göra så nu.
Du får köpa på dig ett rejält lager frusna möss och ha hemma i frysen, så att du slipper åka och köpa möss hela tiden.
Glöm inte att berätta om hur det går. Jag är nyfiken på hur det kommer gå för de eventuella äggätarna och om skiten kommer att lukta äggfis sen, 😃
#9 Om de växer till sig lite mer så har vi dvärgkochin som får ganska små ägg, så om jag inte kan testa med mindre ägg innan dess så får jag vänta på att de växt till sig nog för att ta ett kochin ägg 🙂 Och jag ska inte ersätta gnagarna med kyckling, men variera lite med kyckling funkar!
#8 Det gör jag, men det känns surt att behöva åka så långt för möss även om det bara är då och då. Men men, vad gör man inte för djuren? 🙂
Kan uppdatera om jag hittar mindre ägg att ge dem, annars får det dröja tills dem är stora nog för ett kochin ägg 🙂