Inredning hos Majsorm
Varför köper du ett så litet terrarium? Om ett år måste ormen ha ett större hem. Om tre år behöver den ett terrarium som har 120cmX50 cm.
Hej KakaN_95!
Kul att du får hem en majsorm! 🙂
Vad är det för terrarium? Är det glas? Det viktigaste är att se till att det är rymningssäkert för majsormar är riktigt bra på att ta sig igenom små glipor. Jag skulle satsat på värmematta, bottensubstrat, vattenskål, minst två ställen som den kan gömma sig under typ barkbitar, grottor: ett ställe på varma sidan där värmemattan är och ett på andra sidan. En gren att klättra på är aldrig fel och gärna lite växtlighet typ plastväxter som gör att ormen känner sig lite skyddad när den är utanför sina gömställen. En lampa med timer på för att styra dygnsljuset kan också vara bra.
#0 Roligt med en ny ormägare. 🙂
Det är absolut inte fel med ett terrarium i den storleken om det är en majsorm som är några månader gammal upp till ett år, men om det är en liten juvenil, skulle jag satsa på en större petbox tills vidare istället tills ormen växt på sig lite.
Det finns två huvudsakliga risker med att ha en liten juvenil i ett för stort terrarium. Det första är att ormen är såpass liten att den kommer ut genom springan mellan skjutglasen lätt som en plätt. Det andra är att ormen kan bli skygg och gömma sig dygnet runt så att du aldrig ser den.
Grundregeln för snokar är alltid; liten orm - litet terrarium, stor orm - stort terrarium.
På dina frågor svarar jag följande. För värme väljer jag helst värmematta till en orm som lever i den tempererade klimatzonen, alltså inte en tropisk art.
Ljus till en nattaktiv orm har mycket liten betydelse och det är mest till för att du ska se ormen. Därför duger en vanlig 10 watt lågenergilampa gott. Bottensubstrat kan du välja fritt så länge det inte är ren sand, jag använder torvmull som jag tycker är bäst samtidigt som det är det billigaste alternativet som finns. Jag blandar i lite fin sand på halva bottnen.
Inredning behöver du, de flesta har alldeles för lite inredning i sina terrarier så att de ser kala ut. Grenar kan du hämta ute, gärna från fruktträd, men de flesta andra lövträd går bra också. Var inte rädd för att det ska finnas olämpliga kryp på dem, det viktiga är att de är fria från myror. Till grönt använder jag plastväxter eftersom snokar gärna går ner i krukan och välter ur jordklumpen.
Till gömslen har jag korkbark som jag köpt i zoohandeln, alternativt barkstycken från svenska lövträd. En vattenskål stor nog att bada i och en fuktbox med fuktig vitmossa (sphagnum) så att ormen klarar ömsningarna bra.
Jag ber om ursäkt för det sena svaret, mycket har ändrats sedan detta inlägg lades upp. Min stackars Zpyridon lyckades rymma, och föll offer för mina katter, så han fick somna in.
Men har däremot skaffat en femårig majshona på 104 cm. Hur trevlig som helst, och har ett stor terrarium på ca 120cm till henne. Där har jag ungefär 4 gömställen, både på varma och kalla sidan, men ska försöka få tag i mer klättersaker till henne.
Till nyår får jag återigen tillökning av en liten juvenilhona som jag, om några år, hoppas att få ta någon kull på. Jag vill alltså i framtiden satasa på avel!
Jag tacka enormt mycket för era svar, och tar gärna emot flera tips på var jag kan inreda både stora å lilla terrariet med!
Hoppas att ni har det bra!
Kram
Kakan
#4 Hej, hur har det gått? fick du hem juvenilen?
En femårig majsormshona på 104 cm säger du. Hur vet du att den är 104 cm så exakt? Sedan låter 104 cm litet för en såpass gammal orm, har du bilder?