Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1303 ggr
[snakegirl123]
0

HJÄLP!

Jag är en tjej på 11 år, jag vill så gärna ha en orm!! Men mina föräldrar säger: "det blir aldrig nån orm i detta hus". Jag börjar alltid att gråta när de säger så, men jag ger mig inte. Hur jag än tjatar och tjatar så händer inget. Har ni några tips!?

Hanna
7

För det första, du är väldigt ung och det kan ske många saker i livet de kommande åren. När man är under 18 är det föräldrarnas ansvar att ta hand om djuren, vare sig barnen äger dem eller ej. Om dina föräldrar inte har något intresse i det du vill skaffa så har det redan där gått lite tokigt. I sådana här fall är det inte alls ovanligt att djuren till slut glöms bort och sköts sämre, nu säger jag inte att du sköter dina djur dåligt! Utan det jag menar är att om inte föräldrarna har intresse i barnens djur så är chanserna stora att barnen får ta allt för mycket ansvar själva.

Inget barn ska behöva ta hela ansvaret över ett husdjur, och det verkar dina föräldrar också inse.

Därför tycker jag att du ska lyssna på dina föräldrar, ha gärna kvar ditt intresse och visa dig intresserad. Så kan vi bara hoppas på att du om några år får skaffa dig en orm, samtidigt som dina föräldrar är med och hjälper till. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

fluffis
0

snakegirl123

Kul att du gillar ormar! 🙂

Skulle du gilla att någon tjatade på dig? Du får nog ta det lugnare med dina föräldrar annars kommer de att tröttna totalt på dig. Läs på massor om ormar och visa att ditt intresse inte försvinner så tror jag inte det är omöjligt att dina föräldrar låter dig att skaffa en orm i framtiden.

RobinF
0

Jag hade samma problem, tog bara 19 år av övertygelse( inte genom att tjata kan jag tilläga :) innan jag fick tillåtelse att ha orm i huset, visserligen dröjer det inte länge innan jag har eget boende nu men det är en annan sak :)

That's a cat...Not a horse.

[snakegirl123]
0

#2 tack så jätte mycket! Jag ska göra som du säger! Jag ska visa att jag verkligen vill satsa på ormar och vara med dem!

[snakegirl123]
1

#3 Tack,känns bra att läsa din kommentar,nu vet jag att det inte blir omöjligt!🙂

[snakegirl123]
1

#1 Jag vet att jag är väldigt ung och så men mina föräldrar skulle lämna tillbaka ormen om jag inte skulle ta hand om den. 

Klart att jag skulle ta hand om den 🙂

fluffis
1

Är det någon särskild orm du har spanat in redan? Vilken art gillar du? 🙂

[snakegirl123]
1

Jag gillar majssnokar,råttsnokar

🙂

fluffis
1

Kul! Majsormar är fina. Jag gillar också råttsnokar och det finns en hel del att välja på 🙂

Rumblebee
1

Du har redan fatt jattebra råd, vet inte hur pass insatt du ar nar det galler ormar (och andra reptiler), sa du kanske redan vet det jag tanker saga, men det skadar inte att fa höra det en gang for mycket 🙂
 Men tank pa att reptiler ar djur som inte bor hanteras i och med att dom inte far ut nagot av det. En katt, hund eller kanin kan tycka att det ar trevligt att bli klappad och buren, men det gor inte reptiler, i och med att dom i naturen lever ensamma, och bara umgås nar dom ska para sig. 

Har dina foraldrar sagt varfor dom inte vill ha orm?

Humi
2

Vill inte vara någon partypooper, men skaffa inte någon orm eller annan reptil utan att dina föräldrar vill ha det. 

Vi pratar om ett djur som äter andra djur och kan ha tendens till att hugga en människa. Är man 11 år ska man inte ha något djur själv. 

Barn tar inte lika mycket ansvar som en vuxen, det är ett faktum.
Tänk på djurets bästa och vänta några år innan du skaffar någonting som du tar hand om själv.

[snakegirl123]
1

JAG STRUNTAR I ER SOM TYKCER ATT JAG ÄR FÖR LITEN MEN JAG HAR FAKTISKT HAFT EN BOA ORM OCH EN MAJSORM TIDIGARE MEN DET VAR DÅ JAG VAR LITEN. JAG KUNDE TA HAND OM DOM. DOM BLEV BARA GAMLA.

[peter54]
1

#12 Jag tror inte att någon menar att du är för liten för att ha en orm, utan snarare att dina föräldrar verkar var motståndare till att du skaffar en.

Det är ett problem som måste lösas först innan du skaffar ormen, annars kommer den kanske att bli flyttad hit och dit. Man måste tänka på djuret i första hand och sina egna önskningar i andra hand.

Vad menar du med att "dom bara blev gamla"? De flesta ormar blir mellan 15 och 25 år gamla.

Humi
2

#12 Uppenbarligen blev du upprörd av mitt inlägg och det tyder tyvärr på omogenhet. 

Men jag hänger inte riktigt med, så dina föräldrar har haft ormar innan?
Om ni nu hade ormar när du var mindre har jag svårt att tänka mig att det var du som tog hand om dom själv. 
Det är viktigt att förstå att det är djur vi pratar om och inte någon leksak. 

Lugna ner dig några steg och tänk efter innan och bli några år äldre innan du tar på dig något ansvar för ett djur.
Det är ingenting illa menat, men man måste tänka på djuren i första hand.

[snakegirl123]
1

Vaddå omogenhet?

[snakegirl123]
2

#13 min storebror hade ormarna innan och sen när han flytta hemifrån fick jag dem.