Dvala majsorm
Majsorm som dvalar? Hur hör man när ormen dvalar? Låter man den bara vara och byter vatten som vanligt? Snabba svar tack
Det finns några viktiga saker att tänka på när man vintervilar reptiler. Först måste ormen ha en så kallad tarmtömningsperiod på minst två, helst tre veckor. Då låter man den vara i normalklimat men utan mat.
Därefter sänker man temperaturen och ljustimmarna i steg över några dagar upp till en vecka så att den hamnar under 15° Celsius, 10-12° brukar anses lagom. Nu ska också ljuset vara helt nersläckt. Vid den temperaturen stängs matsmältningssystemet av och ormen förbrukar ingen energi.
När vintervilan är över efter 6-8 veckor, värmer man upp ormen igen på samma sätt som man sänkte temperaturen och ljuset fast omvänt.
En vecka efter att normalklimat uppnåtts kan man prova att mata lite försiktigt, alltså man ger ett mindre byte än normalt för att se att allt är som det ska med ormen.
Man bör inte ha vatten stående i vinterkvarteret, ormen är trög i den lägre temperaturen och kan drunkna. Istället erbjuder man vatten under någon timme med någon veckas mellanrum. Det är oklart om ormar verkligen dricker under vintervila, men för säkerhets skull brukar jag erbjuda vatten då och då.
Hej Hej!
peter54 har gjort en mycket bra beskrivning. Jag skulle vilja lägga till några saker.
Det är lite sent att vintervila en majsorm nu i och med att det redan är slutet av januari och det krävs planering och förberedelse. Jag brukar låta mina majsormar få sin sista måltid i oktober, sen får de smälta maten under några veckor och därefter sänker jag temperatur och ljustimmar. När jag har kommit så långt är det redan december och då flyttar jag ormarna till dvalningsplatsen i en svalare temperatur. Jag låter dem vintervila i 2-3 månader i samma temperatur som peter54 beskriver: 10-12 grader. I februari ungefär är det dags för ormarna att komma fram och förberedas för vår. Man kan vintervila en majsorm nu men då rubbar man hela årscykeln. Nu är det lika bra att vänta tills nästa vinter.
Att dvala/vintervila är alltså inget som en majsorm gör av sig själv utan det är upp till varje djurägare att planera så att vintervilan blir bra. Så länge värme och ljus är på för fullt i terrariet så kommer ormen inte att känna av att det är vinter.
Jag vill även säga att man måste vara väldigt noggrann när man vintervilar en majsorm. Skulle ormen ha mat kvar i magen när den bor i dvalningstemperatur så kan maten inte smältas och i värsta fall kan det gå riktigt illa för ormen. Om det inte redan har framgått så lägger jag till nu att ormen inte ska ha någon mat överhuvudtaget under tiden den vintervilas.
Lycka till! 🙂