Skäggagamshjälp!
I går hämta min sambo vad vi trodde var ett inrett terrarie och 2 skäggagamsdamer.
Nu ringde han på vägen hem och berätta att terrariet var helt tomt. :/
Så i morgon blir det åka handla. Vi har nu så länge inrett så gott vi kunnat med sånt vi hade hemma.
Ska köpa sand och undrar nu hur mycket behöver man, alltså hur djupt med sand bör det vara?
Vi måste även köpa lysrör men vad är bäst? En kombinerad UV/Värme eller ska man köpa var för sig?
Ren sand bör man inte ha. Googla lite hur det ser ut där skäggisarna lever. Jag hade kört någon blandning utav sand och torv och packat hårt samt haft runt 5-10 cm (eller mer) beroende på om de gräver något. Här finns ett väldigt bra faktablad http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Tack för svar! Har läst det faktabladet och massa andra fakta. Blir lite förvirrad för endel säger ren sand andra säger blandning. Har bara haft ormar innan så just ödlor är nytt för oss
#2 Jättebra att du frågar. Det är inte alltid lätt och det finns mycket åsikter angående bottenmaterial. Googlar man runt lite och kollar på bilder hur de lever i det vilda så finns där ingen finkornig lös sand.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#3 kag har bara ren sand i mitt terrarium till mina skäggagamer. Sen har jag 2-st lysrör 30w UVB. Samt en värmelampa och en värme matta. Detta går på timer. Så jag slipper släcka och stänga av själv. Har även ett vattenfall och en stor bad skål till dom. Kan skicka bild om du vill ha. Hur stort är Ert terrarium? Lycka till.