Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettbilder
Läst 9348 ggr
Cahira
2

Drömreptil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni någon reptil ni drömmer om att en vacker dag äga, realistiskt eller orealistiskt. :) 

Jag drömmer om en Graptemys flavimaculata 😍 Men de är utrotningshotade så det lär nog aldrig ske. http://www.bluechameleon.org/Field%20Herpers%20Forum%20Pics/Graptemys%20flavimaculata.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-00tY3Q8N61c/TgoOj5xNRAI/AAAAAAAABgs/Yyo6LqV2PUA/s1600/graptemys1-2011.jpg

Skulle även älska att ha en majsorm och en leguan men är lite smått rädd för leguaner då jag vet att de kan orsaka rätt svår skada om de nånsin attackerar. Och så såklart målad guldsköldpadda (bilden, chrysemys picta bellii) men de har jag haft förr och kommer skaffa igen! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

DaniPoo
3

Drömreptilen (som inte finns än) är en Scaleless, Piebald Kungspyton
:D

[peter54]
22

Scaleless är djurplågeri och kommer sannolkt att bli otillåtna att avla fram, köpa/sälja i Sverige.

Mantissa
1

Åh det finns ju så många…
Men denna ligger klart bland favortierna Hydrosaurus spp. Är segelfensagam rätt svenskt namn? Sailfin dragon på eng i alla fall..
http://www.sailfindragon.com/2006%20Pics/joxerfin.jpg

Smilla W
0

Jag hade gärna haft en Xenopeltis unicolor.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
0

#3, den var intressant! Har nog aldrig sett en sådan :)

MVH, Smilla

Mantissa
0

Finns mycke bizzara ödlor. googla på Xenopeltis unicolor, eller toadheaded agama
Eller kanske mexican mole Lizard (Bipes biporus) är mer något för dig?
Eller varför inte den här ganska nyupptäckta "ormen" (eg maskgroddjur) Atretochoana eiseltiis, som ser ut som.. ja ;)

Smilla W
0

#Haha, jo det finns gott om skumma djur som är kul att se, fast i naturen helst ;P

Jag tycker dock att Xenopeltis unicolor är mycket fina och de har stått med på min "att-skaffa-någon-gång i-framtiden-lista" 🙂

MVH, Smilla

DaniPoo
6

#2 Och varför skulle scaleless vara djurplågeri? Är det något du bara antar för att du tycker det är etiskt fel att leka gud med genetik?
Eller har du någon riktig fakta som säger att ormen faktiskt lider av det?

Jag förstår att det kan bli problem om det är dagaktiva reptiler i naturen. Då blir det som att deras pansar som skydar dem mot sol och en del skador försvinner.

Men i det här fallet är det en nattaktiv orm i fångenskap.
Utsätts varken för UV-ljus, vassa objekt eller rovdjur.
Tydligen äter dem och ömsar (skin & ögonlock) normalt, så säg mig..
Hur är detta djurplågeri? Hur plågas djuret av detta?
Och snälla ge mig inget "Det är onaturligt" eller "du tror att" eller "du tycker".

Ge mig ett konkret svar som är baserat på riktig fakta. Eller inget svar. Och glöm inte att det bara är Kungspyton jag pratar om och inte några andra ormar eller ödlor.

Ursäkta att jag låter snäsig/otrevlig, med jag är så trött på att folk skriker "djurplågeri" och skapar debatter såfort det börjar handla om morpher och mutationer. I det här fallet är det ingen här som har någon som helst erfarenhet av Scaleless Ballpython (Helt garanterat) då den första kläcktes USA för bara några månader sedan.

Dra inte alla Scaless reptiler över en kam bara för att du råkat se något groteskt som en scaless skäggis eller så.

Cahira
4

Att drömma om drömdjur (Jag vill ha en dinosarie eller komodovaran!) och verkligen skulle köpa ett djur är två skiljda saker. Djurplågeri eller ej, tycker man det är fint så får man tycka så. Behöver inte bli osämja för det. :)

Mantissa
2

åh, komodovaran <3
klart pussvänligaste näsan i reptilievärlden!

DaniPoo
3

Scaleless BallPython Unveiling : SnakeBytesTV
http://www.youtube.com/watch?v=OWZcLuFH6rI

Här pratar han dessutom om just Scaleless och tar upp sånna frågor som folk gärna skapar debatter om.
http://www.youtube.com/watch?v=PqTFWg-qvq0

Cahira
0

#10 Håller med. ❤️ Fast det tycker jag om typ alla reptiler. 😂

Rumblebee
0

Finns framst tva reptiler jag vill ha, en kungspyton (morph spelar ingen roll), och/eller en odla av slaktet Hydrosaurus 🙂

Westman73
1

Xenopeltis unicolor  snygg orm. men man ser dom inte så ofta.

äter fort som fan. sen försvinner dom ner igen

nakenkatt
2

En vacker leopardsköldpadda skulle jag vilja ha.

Cahira
0

#15 Hur kunde jag glömma! 😮 Jag vill ha en Sulcata! 😍

kundvagnsgnu
1

EN KOMODOVARAN VILL JAG HA!

[peter54]
15

#8 Du har rätt så långt att det ännu inte finns några lagar som är särskilt riktade mot avel av onaturliga former hos hobbydjur, men de organisationer som finns inom herptilhobbyn tar avstånd från handel med fjällösa reptiler och det är inte tillåtet att sälja sådana på mässorna.

Jordbruksverket har dock noterat företeelsen och den omnämns i Djurskyddslag SOU 2011:75, där står, citat:

"Avel för abnorma karaktärsdrag påtalas också att ha spridits till avel med reptiler där t. ex ormar avlas fram för att sakna fjäll."

Slut citat.

Jordbruksverket omnämner också bland annat Tropikföreningen Amazonas beslut att förbjuda fjällösa reptiler på sina mässor.

Det kommer med stor sannolikhet att komma lagreglering av hobbydjursavel inom en nära framtid och där kommer detta fenomen likväl som exempelvis färginsprutning på akvariefiskar och färgmatning av fåglar att ingå.

Reptiler har fjäll av en anledning, precis som fåglar har fjädrar av en anledning. Det finns risker för ormar som saknar fjäll, exempelvis att vissa individer har visat sig sakna förmågan att ömsa utan hjälp. Fjällen är också en viktig del i ormars rörelseapparat, både för framdrivning på marken och vid klättring.

Jag undrar för vem detta ska vara bra, för vem gör man det? Knappast för djuren i alla fall.

Nog om det. Jag ska svara på trådfrågan; jag tror att jag redan har mina önskeormar, men om det inte är Chihuahua bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi) på min bild som är drömormen, så skulle det kunna vara San Fransisco garter snake (Thamnophis sirtalis tetrataenia).

DaniPoo
1

#18 Ok, nu är det så att jag inte bryr mig ett skvatt om sveriges regler över huvud taget, då jag inte kommer att bo i sverige länge till.

Men kolla på dem videoklippen som jag skickade och fundera på det han säger. Ormen fungerar till 100% i en säker miljö.
Det är inte djurplågeri… Även om du tycker det är onaturligt.

Är du helt emot hundar, katter och kossor också?
Dessa är djur som vi människor har skapat på samma sätt, dem är så förändrade från ursprungsarten att dem klassas helt som nya arter.
Arter som vi skapat…

Vad tycker du om blandraser mellan hundar?
Varför skulle det vara något skilnad på en nakenhund och en Scaleless Ballpython? Hunden har också sin päls av en anlening eller hur?
Men hunden behöver inte frysa om den bor innomhus eller hur.
Samma sak gäller en fjällös orm, Den behöver inte ryggfläll för att må bra i fångenskap. Jag tror inte att du har något annat än en envis övertygelse att komma med i det här fallet.

Och du har fortfarande inte svarat på varför ormen skulle lida, och varför det är djurplågeri.

nakenkatt
0

#16 vilken vacker sköldpadda!!

Cahira
2

#20 Eller hur! Visst, om man drömmer extremt skulle det inte vara så pjåkigt med en sån här (bilden nedan) men vore kanske lite jobbigt att flytta på den ifall den gick nånstans den inte borde vara. 😂

fluffis
2

#0 Läckra sköldpaddor där i andra länken 🙂

Jag är förtjust i gröna ormar och tycker den här bilden är helt underbar! 🙂http://www.sunshineserpents.com/O.aestivus_Highlands5ed_web.JPG

Sen tycker jag att den här piebald mussuranan är väldigt snygg! http://farm8.staticflickr.com/7093/7038017637_c7d993bf6a_b.jpg.

Om vi går tillbaka till gröna ormar så tycker jag Liophis jaegeri är väldigt läcker: http://www.dght-basel.ch/pics2010/vortrag100510-liophis%20jaegeri.jpg

[peter54]
14

#19 Jag är inte så sugen på att munhuggas här på sajten, men för att svara på din fråga när det gäller framavlade nakendjur som naturligt har päls så svarar jag absolut ja, jag är emot det och nej, det är ingen skillnad mellan en framavlad nakenvariant av hund eller katt jämfört med en fjällös reptil.

När det gäller kossor har de framavlats genom årtusenden, knappast något som skett nu. Med den förbättrade etiska inställning åtminstone vi i norra Europa uppnått, tror jag inte att man skulle göra om det om vi kunde börja från scratch.

nakenkatt
0

#21 å han kan få bo i min trädgård!!!!! Här kommer en bild på en av mina vänner här hemma.

nakenkatt
0

Dubbelpost

nakenkatt
0

oj förlåt det vart visst två av samma bild.här kommer i alla fall Molly.

Wassago
1

Har redan min dröm, eller EN av dom i alla fall..:) Kungskobran Nàhi! Men ett par Gila monster har stått på drömlistan i många år precis som ett par Tigerormar! :P

DaniPoo
4

Okej, jag repspekterar din åsikt, dock delar jag den inte.

Selektiv avel har gynnat så många människor.
Jag är bara emot det när djuren lider av det och hamnar i fara.
Vi kan inte gå tillbaka till stenåldern med all vetskap vi har idag.

Visst gör vi människor hemska saker mot en del djur och det tycker jag är hemskt och fel.

Men sålänge djuren inte mår dåligt av det och du förser dom med deras behov så tycker jag inte att det spelar någon roll om de är avlade för att ha vissa egenskaper eller sakna vissa.

Jag älskar hundar, katter, kossor, och andra djur som egenltigen inte skulle existerat om det inte var för våran art.

Cahira
0

Nakenkatt: sööötaa! 😍

Salig
1

Hydrosaurus weberi, helt klart! :D Men ser man endast till skönheten på djuret och ej till gift och att det endast finns 300st i det vilda: Zhaoermia mangshanensis. Jag svär att jag nästan fick en black-out när jag såg en bild på dem för första gången!

Mantissa
0

#30 använder de svansen på något speciellt sätt? Typ som en anglarfisk eller något?

fluffis
3

Den glömde jag ju! Utseendet på den är helt sanslöst även om jag inte skulle vilja ha en hemma!  🙂 Jag har faktiskt den här bilden som bakgrund på min dator 🙂 http://1.bp.blogspot.com/-VxmpEkFBmeg/TuJOAU98flI/AAAAAAAAAQY/w4evqftmz8w/s1600/MANG-VIPER-Zhaoermia-mangshanensis-a23957284.jpg

Mantissa
1

#32 nice smajl :)

ChinemysReevesii
0

Äger redan min dröm reptil.Det är mina Vattensköldpaddor.
Är glad att dom första(som morsan köpte till mig)var vuxena när jag fick dom ochså för jag hade bara sett dom små söta varelserna i djuraffären och börjat drömma :D Sedan träffade min syster på någon tjej på en kurs som hade en gulbukad och en reeves hane(ingen kombination att rekomendera) som dom sålde eftersom dom tröttna och tog plats.Och mina föräldrar har alltid varit svaga för friska djur som ska avlivas så morsan köpte dom 2 till mig.Det var Håkan(Gulbukad) och Leif(reeves)

Tyvärr så bet hunden den gulbukade så illa att han fick avlivas pga ett misstag som jag gjorde.

Där började drömmen om en liten sköldpadda födas på nytt igen och då köpte jag ett mindre akvarie som jag förberedde och inredde sedan åkte jag till djuraffären och köpte en liten reeves unge.Sven.

Fast jag tyckte fortfarande det var kul om jag hittade en hona åt Leif ochså så jag letade utan resultat.Men i mitten på Augusti så var jag inne hos en akvarie affär i närheten och skulle köpa mat till sköldpaddorna.Som jag alltid gör så tittade jag bland akvarierna där.Han som äger affären har skit häftiga fiskar.Men så fastnade blicken på 1 akvarium.Där inne simmade hon tillsammans med en mindre sköldpadda.En Reeves hona i den perfekta storleken.Så jag frågade honom när jag stod i kassan.Det var en äldre dam som inte orkat med dom längre och lämnat in dom.Jag frågade om jag kunde köpa bara 1 av dom och jag fick peka ut vilken av dom det var jag ville köpa sedan sa han att han inte visste om han fick sära på dom.Så han skulle ringa och höra och bad mig komma tillbaka till helgen.Det gjorde jag och köpa henne fick jag.Det var då alltså Gerda.

Sedan har jag nyaste tillskottet ochså en reeves.Men hon är ett spontan köp jag inte ångrar.Henne köpte jag ifrån samma affär som Gerda.Nog hade suget efter ännu en liten sköldpadda blivit stort och när jag dessutom hamnade öga mot öga med henne och såg hennes små fötter röra sig när hon simmade.Då vart det för mycket :D

Sedan harjag ju Greta Garbo och Hamphrey Bogart ochså men det är mina ancistrus malar :) fick morsans akvarium och då blev dröm djuret i det en mal så stor som möjligt.MEn akvariet är ca 60x30x30 så en plecostomus är inte att tänka på.Men en lite större ancistrus mal däremot :D

VildaVittra
3

Jag såg en bild på en Homopus signatus i en amerikansk reptiltidning och drabbades av akut habegär, men till min stora sorg är de utrotningshotade då de som den minsta sköldpaddsart i världen enbart lägger ett ägg åt gången.

File:Homopus signatus-Prague Zoo.jpg

Bilden är ifrån wikimedia commons.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Salig
0

#31 Yes, svansen används för att licka till sig byten. Värt att nämnas är också att den är den enda huggormen som kan spotta gift, precis som spottkobror! :D Fantastisk varelse!

Salig
0

#32 Den bilden pryder även mitt skrivbord på laptopen ;)

[Myraan]
0

Smaragdvaran, varanus prasinus. Inte dreglar jag lite inte, jag dreglar ihjäl mig!

Bilden kommer här ifrån

molly00
0

Kameleont! :)

❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

CupcakeGod
6

Min dröm reptil är en riktigt stor badass ödla som jag kan rida på. Det börjar bli dyrt att köpa nytt busskort hela tiden.

kaninsköld
0

Tuatara 🐉

Mvh Kaninsköld

[RC1393]
0

#21 Råkade sätta mig på en sådan när jag var på en djurpark på kanarieöarna när jag var liten. Trodde det var en staty så blev ganska paff när den helt plötsligt vandrade iväg😃 

Mer realistiska drömmar är vipergecko och någon sorts daggecko, kanske en tokaygecko.

Annars skulle jag vilja ha en molok, väldigt häftiga ödlor!

http://www.genesispark.com/wp-content/uploads/2011/11/Thorny-Devil.jpg

Hanna
0

#43 Men usch! 😃
Undrar hur L80 ser ut för den!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[mysanilsson]
1

Mitt är någ en albino tiger pyton.

[mysanilsson]
0

Nog*

Hanna
0

#47 Njaa.. Mja.. Okej, kanske! 😃

fluffis
0

Men lol! Då får du plantera en kokospalm också 😃

Leahedde
0

Detta är helt klart den coolaste ödla jag vet! Väldigt få finns i Sverige, men nån gång i livet ska man få tag i en. (eller fler!) :D

Hanna
0

#50 Åh, älskar leachies!! Kommer garanterat att skaffa en när jag har pengar och plats. 😃

Mantissa
0

#50 den finns på min lista också :)

Smilla W
0

#50 En sådan har jag aldrig sett! Mycket skum sak, men ändå fin på något sätt :D

MVH, Smilla

Hanna
2

Förresten, har du fotograferat bilden själv? Annars måste jag be dig att länka den ifall du inte har tillstånd. :)

Mantissa
3

Får man byta? Fick precis veta om denna: Xenodermus javanicus
*dreggel* http://24.media.tumblr.com/tumblr_m68nj2wvxb1r25niuo2_1280.jpg

Cahira
0

Jäklar så läcker #55!

fluffis
0

Den var ju lite cool!

Mona22
1

En mjölksnok med denna teckningen hade jag inte tackat nej till.(Bilden lånad) Lampropeltis triangulum campbelli "Apricot". De hade dessa på mässan nu i sthlm men har inget terrarium redo…😕
(san pueblon är också snygg)

Sedan skulle jag gärna vilja ha en Androctonus australis skorpion , men då de är så giftiga och jag bara har "snälla" skorpioner vet jag inte om jag skulle våga 🤔

Sedan finns det många vackra spindlar jag skulle vilja ha. Särskilt från Avicularia-släktet

fredricakarlsson
0

Bryggödla! Men det kan jag ju bara drömma om! Fast jag hoppas på att få möjlighet att få jobba med dom i naturreservat eller åtminstone se dom irl! Skulle varit sjukt mäktigt :D

Josse5233
0

#15 En sådan har jag 😍 Skulle gärna ha en till :)

Ha en trevlig dag!