Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 1187 ggr
dragonstar
0

Dagaktiv reptil?

Vad finns det för reptiler som är dagaktiva?  Funderar på någon ödla eller orm. Inget giftigt och inget som kräver jättestort terarium.

Har funderat på Crested Geko (vet att de är nattaktiva) och majsorm.

Är helt nybörjare och har endast haft akvarium innan och funderar lite på de med.Tex Eldbuk, men vill som sagt ha något lite aktivt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Wellcraft
0

Daggecko!
Finns två arter av dem om jag minns rätt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

dragonstar
0

Det sak jag kolla på =) Hur är det med varaner?

fluffis
0

Majsormar är i första hand nattaktiva men kan vara aktiva ibland på dagarna. Enligt min erfarenhet så är det mest könsmogna hanar som visar upp sig på vårkanten 🙂 Jag håller själv på en del med svarta råttsnokar just för att de är ofta mer aktiva än majsormar. De blir ofta ett litet snäpp större än majsormar, runt 1½ meter. Annars kan trynsnok vara något att kolla upp och självklart strumpebandssnok. Även dioneråttsnok och transpecoråttsnokar kan vara något att kolla upp. Lampropeltis pyromelana har peter54 rekommenderat i ett annat forum i den här tråden: http://www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=829&. Hur stort terrarium kan du ha?

pontussigge
2

Skäggagam är en dagaktiv och rolig ödla

simma lungt //PONTUSSIGGE

dragonstar
0

Läste lite om trynsnok. Tycker det låter som en väldigt kul orm då den tydligen är väldigt aktiv. Men läste något om att den r giftig. Kommer skaffa barn innom de närmaste 5 åren så vill inte ha något som kan vara farligt =(

Hur aktiva är strumpebandsnokar?

Chinesecrestedlover
1

Hej!

Vad jag förstått när jag läst om trynsnokar (såg en på husdjursmässan och blev lite småkär… så måste läsa på 😃) är att de sällan bits och att om de gör det så krävs det att de "tuggar in" saliven för att giftet ska märkas. De är inte som andra giftormar med giftet i tänder utan giftet finns i saliven så det är ytterst otroligt att det skulle vara någon fara även om du (eller ditt barn) skulle bli biten. Självklart kan det vara så att man är allergisk eller så och då kan det ju vara farligare men risken är väldigt liten. 

Sedan ska man ju ändå inte "gulla" med en orm så risken att ditt barn blir biten bör vara absolut obefintlig om du ser till att barnet inte kan öppna terrariet. 

Detta är vad jag kunnat läsa mig till på olika ställen gällande trynsnokar så om detta inte stämmer så får ni som kan gärna rätta mig. 

Mvh/Chinesecrestedlover

dragonstar
0

Okej =)

Något att fundera på då =)

[peter54]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Chihuahua bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi) är dagaktiv. Den kan bli 130 cm, men de flesta kommer inte över metern i längd.