Vattensköldpaddor
Det här är två tjejer som levt ihop några år och verkar trivas. Jag ska ta över dom och behöver tips och råd och hjälp. En kompis barn som tröttnat på dem och jag tar dem gärna, men vill göra rätt.
1. Den ena är gulbukad enligt uppgift, men vad är den andra?
2. Ska de delas på och leva med en annan sköldpadda av samma sort, eller ska de fortsätta sitt liv tillsammans? (Det är två honor, båda har lagt ägg).
3. Har någon i Västmanland eller närheten tillbehör att sälja, för de bor för tillfället alldeles för trångt. Och ska de delas behöver jag ju fler burkar… :)
Tack så länge! :)
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Den ena är definitivt en gulbukad, den andra behöver jag bättre bilder på.
Stora akvarium är dyrt, vad jag gör är att köpa murbruksbaljor varav en är landdel och den andra vattendel (de stora passar precis två in i en pallkrage) om sköldisarnas skallängd är relativt kort (mät gärna), en annan mer ekonomisk variant än akvarium är att köpa en formgjuten damm i plast.
Akvarium i glas är tungt och jobbigt att hålla rent, så jag rekommenderar verkligen plast.
Olika arter ska inte leva tillsammans, dock så är tex rödörad och gulbukad samma art (säg inte det til politikerna som förbjudit import av rödörade), så jag avvaktar med den frågan tills jag får se en bättre bild.
Bifogar en bild på ett frilandsterrarium på sommaren.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack! Återkommer med bättre bilder!
Medarbetare på Chihuahua
Här är magen på den andra! :)
Medarbetare på Chihuahua
Jag skulle säga revers sköldpadda 😃
Riktigt fräna!
Höj vatten nivån lite, så de kan eller fall göra kullerbyttor.
Inte för de gör de, men det är ett bra mått! 😉
Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.
"Åldern är bara en siffra"
"Åldern visar inte din mognad" 
Kan dessa två fortsätta vara tillsammans?
Medarbetare på Chihuahua
Jag är ingen sköldpadda expert, men tycker nog att du, kan ha sköldpaddorna i samma akvarier, om du inte ser några skador! 😃
Gulbukad sköldpadda blir lite större en revers sköldpaddor, men har du ett rent och stor fint akvarier så ökar möjligheterna!
Kan du ta bild på akvariet? 🙂
Glöm inte att sköldpaddor har förhornade käkar, då det kan ge sår m.m.
Lycka till! 👍
Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.
"Åldern är bara en siffra"
"Åldern visar inte din mognad" 
Läs på hur de båda arterna lever i det vilda så kan du lättare förstå vilka behov de har. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jo och jag tycker kanske inte helt att det passar att ha den ihop. Men dom är ihop. Jag har inte tagit över dom än. Och jag vill veta om jag ska dela dem och placera om en och skaffa en annan. Därför jag ber om råd.
Medarbetare på Chihuahua
Jo och jag tycker kanske inte helt att det passar att ha den ihop. Men dom är ihop. Jag har inte tagit över dom än. Och jag vill veta om jag ska dela dem och placera om en och skaffa en annan. Därför jag ber om råd.
Medarbetare på Chihuahua
Hej!
Jag skulle inte ha dem ihop. Man ska inte blanda arter. De har olika krav på miljö, mat etc.
Om jag var du skulle jag fundera på vilken art som du finner mest intressant och som du kan ge ett bra liv till alternativt skaffa två akvarier (om du känner att du kan ge båda två ett bra liv).
Tänk på att gulbukade kräver betydligt mer utrymme än en reeves (Reeves kärrsköldpadda) t.ex.
Jag har haft sköldpaddor hela mitt liv (sedan två års ålder, så vuxit upp med de), har haft flera rödörade (rätt lika gulbukade i storlek etc. då de tillhör samma släkte) och har nu en reeves.
Tänk på att: Rödörade/gulbukade - blir rejält stora, kräver väldigt stort akvarium och kan vara aggressiva/bitska.
Mvh/Chinesecrestedlover
#10 Tack! Ungefär så jag känner själv också! Akvariet som finns är lagom till den lille och eventuellt en kompis, så då har vi en gulbukad tjej att omplacera till gott hem alltså och så behöver jag en vän till den som ska stanna kvar! 😎
Medarbetare på Chihuahua
Av egen erfarenhet så säger jag sära på dom.Den gulbukade kommer närsom helst börja stressa upp din reeves.Och då måste du ha ett akvarie till den.
Jag hade en reeves och gulbukad ihop och reevesen blev så stressad att han slutade äta.Sedan blev han biten ochså.
Du måste dock inte skaffa 2 till om du särar på dom.Reptiler kan må utmärkt av att vara själva
De har varit tillsammans i 5 år. Den gulbukade blir stressad om man tar upp den lilla. Ja dom är inte hos mig än som sagt jag försöker hjälpa en vän.
Medarbetare på Chihuahua
Mina 2 hade levft tillsammans hela livet när helt plötsligt den gulbukade började bitas och stressa upp den andra.Sedan dog ju den gulbukade och jag skulle skaffa en ny.En reeves i samma storlek med min.Och det funkade utmärk i 3 månader sen började han ochså.
Usch! Någon som vill ha dom? :)
Medarbetare på Chihuahua