Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsjukdomar
Läst 1369 ggr
tetri
0

Sjuk orm, hjälp

Märkte idag att ormens fjäll (där dom "fästs") har blivit lite rosa-aktiga, ser rätt torrt ut också. Det är på sidan. 
Han låter även lite när han andas, annars är verkar han pigg och alert… 

Har flyttat honom från terrariet till en mindre plastlåda, hade tänkt rengöra hela terrariet så fort som möjligt också.  

Vad tror ni att det är och var tycker ni att jag ska göra? Det enda jag har hittat som verkar stämma en del är dermatitis, men på bilderna som kommer upp ser det annorlunda ut så jag vet inte. 

Svar uppskattas, håller nästan på att oroa ihjäl mig (vilket jag nästan skulle förtjäna, men blir svårt att hjälpa ormstackarn om jag är död 😕). Även länkar till andra forum/artiklar/etc hjälper.

feral jesus

fluffis
0

Om det är dermatitis vet du nog bäst själv om du har kollat runt på det redan. Det finns en artikel på zoonen tex, men det är kanske den du redan sett.

Vad är det ormart? Har ormen tillgång till fuktlåda? Gäller det flera fjäll ett bara ett? Kan du fixa bild?

tetri
0

Ja, den har jag sett. Om jag måste gissa så skulle jag tro att det är dermatitis och förkylning. 

Orthriophis taeniurus callicyanous, vietnamese blue beauty snake.

Han hade det i terrariet, ja. Det är flera fjäll, nästan hela sidorna. Har försökt ta kort men det gick inte särskilt bra, och nu vill jag helst inte stressa honom ännu mer. Han åt utan problem i natt i alla fall, så det är väl bra antar jag.

feral jesus