Mysksköldpadda
Är lite inne på att skaffa en mysksköldpadda Men pga en jäkla massa andra lampor osv så är det lite platsbrist i elluttagen.
Har hört talas om solar raptor eller liknande. Ska vara värme och UVB ljus. Finns det någon värmelampa som är UVB+UVA? Eller är UVA inte lika viktigt och kan utelämnas?
Tacksam för svar, och kom gärna med förslag på passande sköldpaddsakvarier/terrarier osv och hur ni har löst det med UV-ljus och värme.
Lägg gärna in lite bilder också som inspiration :)
That's a cat...Not a horse.
Jag körmed repti glo lysrör. 10.0 och ingen värmelampa till mina och det funka bra.Så den lampan borde ju ochså funka
Vet att mysk inte solar så mkt så att inte ha värmelampa kanske funkar, men det bästa är väl ändå att ha värme så dom har möjligheten att sola?
vet att repti glo är uva och uvb så frågar återstår ifall uva inte är nödvändigt :) Någon som vet?

E ju bara å koppla in en förgrenare…dom kostar inte många kronor!
Jag har massa skarvdosor… kan inte koppla skarvdosor på skarvdosor på skarvdosor osv.. sist jag gjorde de gick strömmen i rummet
Alla sköldpaddor är mer eller mindre soldrivna.
= solens alla typer av strålning.
Jo jag vet de, men tänkte bara eftersom en del Uv-lampor endast har B och inte A. Men har nu hittat en värmelampa med både UVA,UVB, värme och ljus allt i ett så tråden kan låsas :)
De lampor som ger UVB ger även UVA.
Det som utmärker en bra UV-lampa är förhållandet mellan UVB-mängd och UV-index. Bra lampor har förhållandet 30-40:1