Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: grodor-paddor
Läst 2077 ggr
Chinesecrestedlover
1

Horngroda/"Pacman" - Inredning terrarium/växter...

Hej!

Imorgon hämtar jag äntligen hem min lilla grodbebis😃

Kan man ha några levande växter hos den? Tänkte för att det blir snyggare såklart men också för att det lättare hålls en bra luftfuktighet då etc. Jag har massor med tyg/plastväxter att använda annars men… fungerar det med något levande? Den kanske råkar gräva upp/mosa alla växter eller fungerar det tro?

Tips på ogiftiga växter? eller spelar det ingen roll… lite nojjig med tanke på att de äter allt och kanske råkar äta på ett blad eller så? Har tänkt mata den i en petbox eller dylikt så "maten" inte rymmer och förökar sig i terrariet (urk…), men finns det ändå en risk att den råkar äta nåt i terrariet eller kan man ha vilka växter som helst? Vilka växter kan tänkas trivas i så pass fuktig miljö och gärna inte blir stora träd på två sekunder 😉 

Hur känsligt är det med växter från butik…? Tänkte på gödning etc. Var köper man växter som inte är tokbesprutande och fulla med gödning… om det inte går att bara gå in på blomaffären eller ICA eller nåt? Har köpt skott av växter på tradera (från privatpersoner)… men det tar ju sin lilla stund innan de går att använda, de är ju så små. Köpte de framför allt till mina Afrikanska landsnäckor som jag också hämtar imorgon (Köpt Ampellilja - två sorter och Hoya). 

Tips på hur man kan inreda till grodan i övrigt? Gömställe är fixat samt liten vattenskål (den får ju växa med henom och bli större sen). 

Visa gärna bilder på hur era "pacman´s" bor. Alltid kul med inspiration. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Mona22
0

Ska du till sthlm mässan imorgon och hämta eller ? 

ska själv dit och köpa någon scorpion och en tusenfoting.

Chinesecrestedlover
0

Japp😃 Bokat dom och hämtar på mässan.

Mona22
0

Kul! lycka till. Tycker de se så roliga/söta ut!

Chinesecrestedlover
0

Hej!

Vill bara meddela att nu har min lilla lilla lilla groda (mycket mindre än jag trodde, verkligen en liten plutt) äntligen kommit hem och sitter där och ser söt ut i terrariet😍… men lite växter skulle inte sitta fel så någon som vet om det fungerar med någon levande växt… nu finns där bara en tygväxt, grotta, vattenskål och bottenmaterial då såklart… kunde ju se lite snyggare ut😉

Mvh/Chinesecrestedlover

Mona22
0

Om jag inte fattat fel så ska de ha väldigt fuktigt. Då är en klätterfikus väldigt bra då de trivs i fukt och växer ganska fort. Dessutom är billiga.

Chinesecrestedlover
2

#5 Japp fuktigt ska det vara, klätterfikus ska definitivt kollas upp, Tack för tipset 😃

Mvh/Chinesecrestedlover

RobinF
3

Gullranka trivs väldigt bra i hög luftfuktighet

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2

Någon sorts fittonia kanske? Desa dinns i många fin variationer och passar sig i fuktiga miljöer :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Chinesecrestedlover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen och stort tack allihop för fina förslag på växter 😃

Tänkte en liten bild på "bebisen" skulle kunna passa här och hur terrariet ser ut just nu (inga levande växter ännu dock).

Bild på "bebisen" (observera att den ser betydligt större ut på bilden, den är jätteliten i verkligheten… jag har väldigt små händer… 😉)

Chinesecrestedlover
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Terrariet…

Chinesecrestedlover
1

Hej!

Vill bara meddela att min lilla groda dog idag. Den var sjuk redan vid köpet och trots tvångsmatning, flytande kalcium/vitaminer direkt i munnen etc. så gick den inte att rädda. Den hade med största sannolikhet MBD (underbett med insjunken överläpp/nos - detta blev värre med tiden men fanns redan när den kom hem - långvarig kalciumbrist?, ville inte äta - helt ointresserad och ville inte behålla det som jag lyckades få in i munnen på den).

Vila i frid lilla vän, nu slipper du lida i alla fall.

Lilolizeit
0

Oh, va tråkigt. :(
Det var en väldigt söt groda.

Vila i frid

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes