Bildtråd eldbukssalamandrar
ta kort på era salamandrar och deras akvarium=) så vi får tips av varandra skriv gärna vad ni har i =D
så klart om detta inte e okey så får det tas bort
Inte helt färdigt men nu fattas bara vatten, lite växter och såklart salamandrar! Jag har silikonet fast en glasskiva i ett hörn, sen planterat fredskalla med mossa ovanpå jorden. Sen har jag sten så de kan klättrar upp och så man inte ser glasskivan :) sen en rot som de även kan klättra upp på sen en korkbit som jag även var tagit mossa på sen har jag sand som botten material :)
..
Multi vad?
mitt e endas påbörjat då jag fick akvariumet med mina salamdrar. så mera växter sand och sånt ska in i stället för gruset. och en stubbe
Kina och Japan

ny omublering i akvariumet.. Nästan nöjd. ninte nöjd med land delen ,. men det duger tills ja har fått hem korkbarken
flickkina

sist och inte minst (han e större på grund av att han e äldre) min "hane"
Vad fint du har fått de nu! :) badad har du för växter som är planterade i vattnet men som är övanför vattenytan? :) en av mina hanar dog men var och fick en ny av dom och de blev en flicka! :) så nu har jag Kairo (hanen) och Giza (honan) :) kan ladda upp bilder på dom när jag sitter vid datan för de går inte genom mobilen :/
anubis tror jag den heter. =) har mest anubis och nån konstig spritig sak + ampellilja. sen har jag 9 "k"räkor och 1 fisk (fisken kom med Sahara hit) 3 st rötter. reptil sand + grus och nån sten. dock kanske det blev liiiiite för mycket växter xD
Kina e större än Sahara, men Sahara e inte så gamal heller så.
sahara e special beställd =)
dock hoppas ja på att ja såg rätt att Kina e en hane xD men det märks nog=)
jo det finns en döskalle i med. men av nån andledning e dom döförälaksad i en av rötterna som dom gömmer sig i som e högst upp på land delen . så dom torkar ju =S men jag hoppas på större fuktighet. men vattnet har blivit varmare.. måste komma på ett bra sätt att få det kallare. tips motages gärna
Okej :) Jag har ju mossa som är fuktig på landsdelen och Kairo är bara uppe på land och han blir och torr men ham blir fuktig när han går tunt på grund av mossan :) Giza däremot har nog bara varit uppe en gång på land och det var när jag tog hem henne så släppte jag henne där. Jag hade 25 grader i vattnet innan och det är nog därför Kairo inte testat gå ner nu. Men nu har jag 19 grader där i :) jag tog bort locket och byggde en ram och häfftade fast myggnät. Sen köpte jag bara en lysrörs amatur och satte på (nytt lysrör oxå till reptiler men som inte avger mycket värme) och nu är det 19 grader där i :) jag stängde även av värmen i mitt rum så det är lite kallt när man går och lägger sig ;) men inget som stör mig för jag sover bättre när det är kallt :) Jag har en sprayflaska med rumstempererat vatten i som jag sprayar med varje dag så landsdelen håller sig fuktig och för luftfuktighet :) och om Kairo ligger framme så sprayar jag på honom med ;p
oki smart=D får leta efter myggnät och en som ska sätta fast det xD jag har dragit ner på värmen i lghten så den står på 15grader men vi får se hur mkt den går ner. mina e hela tiden i stoken som e på land.
suck min Kina har samma sorts "underliv" som Sahara, sp med andra ord en tjej…
Det var ju synd :( har inte kollar jätte noga på mina men är rätt säker på att det är hona & hane för dom såg inte lika dana ut :p
japp min vanliga otur, undra om man kan utöka med en hane? tror mitt akvarium e stort nog (skall fixa en större senare så)
Jo det tror jag du kan! Fråga i affären om du får kolla om det är en hane :)
får special beställa en hane xD special bästalde Sahara då ja hade Kina som ja trodde var en hane=) måste hitta nån som kan åka till blg åt mig bara xD
Haha såg idag att Giza har en missbildning xD
missbildning?#15
suck va svårt det e att hitta en hane runt 1-3 års ålder. imzao har bara 6 månaders. och det e för ungt för min smak, hellre runt 3 år , ge mig en gammal avelshane förfan då…..
hur stort e ditt akvarium? gillar hur du har inrett
ehm Giza har olika storlekar på fötterna =S
Vet inte riktigt hur stort det är 60 liter kanske.. 60 cm långt och 30 cm brett Haha ja jag såg det igår när jag städa till dom x)
okey, ungefär lika stort som mig=)
försöker hitta ett bra Exo terrarium=D
Giza hade ett "sår" brevid det lilla benet så jag tog på aloevera som ska läka det, vilket det ser ut som det har gjort men nu håller hennes ben på att trilla av.. Benet var fint och så innan och det var bara att det var litet men sen blev det typ blodsprängt och dubbelt så stort och igår så såg jag att benet var typ "dött" och nu är det nästan av.. Och jag får inte i henne någon mat heller och hon är helt slö.
nej fy va tråkigt!!! stackars Giza och stackars dig! har du haft in henne i ett eget kar? med minimalt vatten? bara så pass att hon kn hålla sig fuktig
min Kina e tjock=O e hon med ägg? eller vad det nu e. men det konstiga är att jag ej har en hane om inte sahara har gjort om sig till en
Ja jag hade henne i en glassburk med en svamp i som jag har mossa på. Men jag har satt över henne i akvariet igen för hon vill inte äta när hon var där i.. Så jag får se hur det går om benet bara trillar av och hon klarar sig..
hoppas att hon klarar sig , jag och Kina och sahara håller tummarna att hon skall klara sig<3
Kina har blivit tjockare=S hoppas hon inte spricker.
Sahara ligger mest på ett löv. har ner henne i vattnet med jämna mellan rum då hon inte ska torka ut, ska köpa en fogger så slipper jag oroa mig att hon ska torka..
Kina är säkert med ägg, det behövs det ingen hane för att vara. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#26 befruktade ägg? O.o
#27 Nej inte befruktade. Men ägg produceras oavsett om det finns en hane eller inte.
#26 hmm hoppas hon tar ur dom snart=S tänk om hon inte får ut dom =O
aaaah! Kina e smalare och inte hittar jag äggen heller (vet inte ens vart jag ska leta xd)
Nu har Giza tappat sitt ben och det ser OK ut. Och har fått i henne mat och hon åt som ett monster, men hon hade ju inte ätit på snart två veckor så det förstår man.
31# va skönt hon mår bättre
min sahara vägrar äta än. hoppas hon vill äta snart
Vad är lämpliga mått på akvarium för dom?
jag har 54L
Men ska få hem ett auqaterrarium =)
som e 50B 50H och 90L
Så ett 54 liters räcker alltså? Du får uppdatera oss med bilder när du får hem det.,:)
har fått hem mitt lilla terrarium som salisarna ska få bo i tills det större kommer =)
just nu har ja mer vatten än land till mina salamandrar för att tvinga i Sahara då hon ej vill gå i och fukta sig=)
dörrar måste ja fixa till terrariumet med=)