Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1547 ggr
nindotcom
0

Hungrande skäggagam?

Goddagens. Jag har en skäggagam vid namn Allan (vet ej om det är hona eller hane, men Allan är namnet) som är införskaffad i september förra året. Då var han en dryg månad gammal. Problemet (åtminstone för min del) är att han är så "liten i maten". Nu är det ju vintertider och han är inte lika aktiv som i höstas, men har jag tur så vill han äta strax över 5 syrsor om dagen. Sallad äter han 1-1,5dl av. Blandad sallad bestående av till största delen ruccola, men även lite gurka och andra salladssorter. Varannan dag pudrar jag det med extra vitaminer och en touch av kalk. Eftersom han äter så lite (han tappar helt sugen efter syrsor efter max 5st/mattillfälle) så får han lite zophobas (ca 5st om dagen) som jag kryddar med multivitaminer och kalk. Syrsorna är ganska stora (större än avståndet mellan ögonen) men det verkar han inte ha problem med. Zophobasen likaså, han kan utan problem äta zophobas som är 5cm långa. Han bajsar som han skall (3-4ggr/vecka). Zophobas äter han alltid, men jag är rädd för att han ska äta för mycket av dem. För att göra hans zophobas nyttigare har jag dem i en burk med havregryn och kattmat på bottnen, täckt av ett lager hö. Sen pudras de som sagt med kalk och vitaminer också. Syrsorna förvaras på liknande sätt, men utan hö och med ett snusburks-lock med fuktat hushållspapper som fuktgivare. Min fråga är om det är helt okej att han inte äter mer än han gör, och om den bristande aptiten kan bero på att det är vinter? Temperaturerna i terrariet är i ordning och han är pigg och glad i övrigt. Badas minst två gånger i veckan och terrariet fuktas lätt varje morgon för att han säkert ska få i sig vätska. Han har nästan dubblat sin längd sen vi köpte honom, och han är strax över 25cm uppskattar jag det till. Terrariet är ganska litet (70x50x60) men ett större skall inköpas, blir nog ett 180x80x70cm. Problemet är att jag läst att skäggagamer kan/ska växa upp till 2,5cm i månaden. Så mycket växer knappast Allan. Han växer, det märker man eftersom han sysslar med sporadisk ömsning, men det handlar knappast om en sådan monster-ökning. Vågar man ge honom mer zophobas? De är feta och mindre nyttiga, det är jag fullt medveten om, men ska man ge honom så mycket han vill ha om man är noga med att först försöka mata honom med syrsor? Jag har läst en uppsjö av information på nätet, men får olika information från olika håll. Allan är glad och nyfiken, men själv är jag orolig att han inte ska få nog med mat trots att han inte vill äta själv. Tacksam för hjälp. MVH/ Peter

mickro
0

Låter inte som han får för lite mat. Men däremot så skulle jag ge mer variation på salladen. Har du någon bra bild på honom?

nindotcom
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu kör jag med blandade salladsmixer, allt från ruccola till ett par enstaka bitar baby-spenat får han. Samt fint skivad gurka och en och annan strimla morot. 

Här är två bilder, tagna för 5 minuter sedan. Tagna med mobilen, så kvalitén är tyvärr inte på topp. Nu ömsar han litet igen dock, så han verkar vara nöjd och pigg i övrigt.

nindotcom
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och #2.

mickro
1

Tycker han ser fin ut :) Men däremot skulle jag variera grönsakerna mer, har du läst skäggagam? Finns att köpa för ca 89 kr eller låna på bibblan men där har du bra matlistor vad man kan ge och hur ofta.

nindotcom
0

Tack för svaret. 

Menar du denna boken? http://www.adlibris.com/se/bok/skaggagam-9789163164507

Nu äter Allan som en häst dock. Senaste veckan / två veckorna har aptiten verkligen kommit tillbaka, och han äter minst 7 (ofta betydligt fler) syrsor om dagen, plus ett par mjölmaskar och zophobas. Och så ömsar han igen. De senaste veckorna har han ömsat konstant, men även varit betydligt piggare och mer aktiv. Och han bajsar fortfarande (mängder!) varannan eller var tredje dag.

Du kan kanske svara på en annan fråga jag har. När är det läge för en skäggagam att börja äta mer grönt, och mindre animaliskt? Var jag än tittar på nätet så hittar jag olika information om det. Som jag har förstått det så är det i princip inte förrän de är helt fullvuxna som de ska minska på syrsor och annat småknott.