Gör jag fel?
När jag var 5 år (är 18 nu) köpte jag mina första eldbukssalamandrar, när jag köpte dem sa personalen i djuraffären att de blir ca 4 år.
Eftersom varken jag eller min mamma visste så mycket om dem och att internet inte användes så mycket då, visste vi inte att de blir mycket äldre än 4 år.
Affären sa inget om att de behöver vitaminer eller nåt liknande när vi köpte utan vi köpte en sten, lite grus, växter och en pump.
Den ena salamandern dog efter några år p.g.a. att den drunknade, den fastnade i en prydnadskruka och dog troligtvis över natten.
Så nu har jag en kvar, men planerar inte att köpa någon ny då jag egentligen inte hade tänkt att de skulle leva så länge som de gör…
Men han verkar må bra och han äter som han ska, jag matar honom med mygglarver, räkor och ibland lite levande insekter som flugor och maskar.
Men grejen är att jag har läst mycket om eldbukssalamandrar och sett att överallt står det att de måste ha en massa konstiga vitaminer.
Jag har inte ens en pump, utan har växter istället.
Jag har aldrig gett min salamander något mer än vanlig mat och ändå nu är han ca 13 år och verkar må hur bra som helst!
Han äter, han simmar, han solar, han ömsar han mår helt enkelt skitbra!
Och det är inte så att jag inte bryr mig om honom, jag går en djurutbildning, vet vad djur kräver och tar väl hand om mina djur.
Men så bra som min salamander har mått så undrar jag om alla vitaminer och sånt är så nödvändigt som alla säger, eller är det bara ren tur att han fortfarande lever?
Jag tror personligen inte att du gör något fel. 🙂
När jag var åtta år fick jag min första kinesiska eldbuk, en vuxen hona som var både stor och ståtlig. Hon dog två år senare av sjukdom, något jag minns väldigt tydligt då hon var mitt första egna husdjur och jag var helt förkrossad över hennes bortgång..
Hösten då jag var tio år så köpte jag två kinesiska eldbukar till, en hona och en hane. Det var snart femton år sedan och bägge två lever fortfarande. 🙂
Jag matar ungefär som du. Ger en varierad kost med olika frysta mygglarver och frysta räkor som bas och mindre insekter när jag kommer över det.
För övrigt så håller temperaturen rumstempererad eller lägre i deras akvarium (jag trivs när det är kallt, så det brukar vara ganska kallt hos mig) och jag pillar så lite jag bara kan i deras akvarium. Både för att dom ska ha en ostörd miljö, inte stressas och för att inte riskera att dra in massa bakterier via mina händer som eventuellt kan vara skadliga. Istället iakttar jag dom en gång i veckan vid matning för att se att dom ser friska ut och äter som dom ska.
Pump har jag inte heller, då jag aldrig tyckt att det behövts. Ser mer risker än nytta med det, speciellt då min hane var en riktig rymmare under sina unga år tills han lugnade ner sig med ålder. Jag tror det dröjde tills han var 8-9 år innan han slutade upp med sina rymningsförsök, men han gör dom fortfarande när det är dags för helrengöring i deras akvarium, även om han är lite ringrostig. 😃
Jag har även kvar en unge från det här paret och han fyller 5 år här nu i vår. Pigg och frisk liten sak, som är ganska social också och gärna kommer fram till glaset om han märker att man är där. 🙂
Jag har också läst en hel del om salamandrarna genom åren, men jag har aldrig hört om att vitaminer ska vara jättenödvändigt så länge som man ger en bra och varierad kost. Din ståtliga kille ser ut och låter på din beskrivning som att han mår hur bra som helst och mina två har aldrig haft några problem med hälsan och hänger med bra. 
Det är superkul att se någon annan med en äldre eldbuk! 
Det är en bra påminnelse om att salamander inte är ett djur man ska skaffa för lättvindigt, då dom lever fruktansvärt länge med rätt skötsel. Jag hade aldrig kunnat drömma om att jag skulle sitta med Salamando och Salamanda i min lägenhet om femton år när jag köpte dom som tioåring, kan jag lova. 
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot