Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 698 ggr
Gasoline
0

Plastlåda och vattensköldpaddor

Såg nyss på TV där någon hade vattensköldpaddor i plastlådor, det var alltså deras hem. 

Med tanke på att det för tillfället känns som att det är så uppmärksammat med att plast är giftigt och liknande så fick detta mig att fundera om det egentligen var bra för sköldpaddor som bor i en plastlåda fylld med vatten? Avger lådan giftiga ämnen i vattnet?

Jag skriver absolut inte detta för att klanka ner på någon eller för att påpeka att något är fel, utan det är endast en fundering då jag faktiskt inte vet. 
Jag är allmänt intresserad av djur och det är alltid kul att lära sig något nytt  🙂

(Gjorde en snabb sökning på detta men fick inte upp någon relevant tråd som jag kände att jag ville "förstöra") 

ChinemysReevesii
0

alltså själva lådan utgör ju ingen fara om det inte lossnar eller sitterlösa flikar som sköldpaddan kan få i sig.Det som jag kan tänka på med lådor är ju utrymme.Endel vattensköldpaddor trivs ju bäst med att ha en låda eller akvarium med sand och en med vatten så övergången mellan dessa två kan ju bli svår att få till men den är ännu svårare i akvarium.En annan grej jag kan tänka på med lådor är vatten nivån.Just för att sköldpaddan lätt ska ta sig upp till stranden.Den ska kunna sträcka på sig och har man flera ska det inte finnas risk för att dom klättrar upp på varandra och på så sätt bränner sig på lampan.

Gasoline
0