Vilken sorts landsköldpadda?
Jag är väldigt sugen på att skaffa en landsköldpadda - jag tycker dom är dom finaste djuren som finns. Jag är dock helt nybörjare med sköldpaddor, därför undrar jag:
Vad är det jag bör tänka på? Jag har läst på landsköldpadda.se, och insupit så mycket information jag kunnat. Jag är väl medveten om att detta är ett djur som kommer leva länge, och jag har förstått all praktisk fakta kring att ha en sköldis.
Men hur vet jag vilken art som passar mig bäst? Jag tyckte att hela konceptet med att dvala en sköldpadda lät avancerat, men samtidigt har jag lite förälskat mig i en söt rysk stäppsköldpadda i en annons från blocket. Ägaren sa att dom inte dvalat honom förr, han är 11 år, men jag har läst att man alltid bör göra det. Vad har ni för erfarenheter av det? Och är det avancerat med dvalning? Jag bor i lägenhet så att reglera värmen känns rätt svårt.
Dessutom undrar jag också om det finns någon uppfödare eller person med landsköldpaddor omkring Göteborg som skulle kunna tänka mig att låta mig hälsa på dens sköldpadda. Jag har aldrig riktigt fått umgås med en, och jag tänker att jag kanske bör testa det innan jag skaffar en då jag vill vara säker på att jag kan ta hand om den och ge den ett långvarigt hem.
Tacksam för svar! :)
Gå in på sidan sköldpaddsforum,där finns mycket kunniga sköldpaddsfantaster och uppfödare.Det finns ett par stycken där som vet allt om rysk sköldpadda.har själv fyra grekiska landsköldpaddor.det är en underbar hobby,men kräver som sagt lite kunskap.På sköldpaddsforum får man svar på sina frågor och kan ta del av andras erfarenheter.det finns en uppfödare där som också har en sköldpadds shop där man kan handla allt för att starta sin hobby.Hoppas du gillar forumet.Lycka till.
Hej!
Jag rekommenderar verkligen sköldpaddsforumet. Där finns seriösa folk. skoldpaddsforum.se
Dvalning är inte allt för komplicerat, definitivt ett måste för en frisk och långlevande sköldpadda!
Jag själv har grekiska landsköldpaddor, riktigt härliga och bra till nybörjarras! Men även rysk stäppsköldpadda tror jag fungerar mycket bra.
Har du utetillgång för en sköldpadda? Balkong? Själv har jag en stor utelåda med nät över och grästuvor. Det är bättre än inget. Sedan brukar vi under somrarna ha de ute massvis i mina morföräldrars trädgård. Det är viktigt med temperaturskillnad då de ska växa långsamt.
Skaffa helst två st, då de är väldigt sällskapliga i fångenskap, tro det eller ej. Mina två är syskon och har levt ihop hela livet, två st hanar.
Glöm bara inte att landsköldpaddor inte är sällskaps- eller keldjur, något viktigt att tänka på innan man skaffar sig en/flera.