Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 2084 ggr
ebzi
0

Landsköldpadda, passar det mig?

Hej! Jag är väldigt sugen på att skaffa en landsköldpadda, dock vet jag inte om jag kan erbjuda allt den behöver så ni får gärna svara om ni tror att det skulle funka eller ej.

Jag är sexton år och bor var tredje vecka hos mamma/pappa. Hos pappa bor vi i hus och har stor tomt medan hos mamma i en lägenhet med balkong. Mamma och pappa bor ca en kvart ifrån varandra med bil. 

Första frågan är så klart om en sköldpadda skulle klara av att byta hem var tredje vecka och att transporteras så pass ofta. Andra frågan är om sköldisen kan vara ute sommartid på balkongen om man gör i ordningen den på något bra sätt för att få tillräckligt med solljus?

Jag vill inte ha en relativt liten sköldpadda och som inte är så känslig.

Tack på förhand! :)

Cahira
2

Tror det skulle vara stressande för sköldisen att flytta sådär ja. 

Att vara ute är nog ingen vidare bra ide med vind, rovdjur och så vidare. Du kan säkert fixa en "betesbur" liknande för kaniner och ha paddan i en stund på dagen under sommaren då den kan välja sol eller skugga och beta lite gräs, men att bo ute tror jag inte är så bra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ebzi
0

Nejnej jag menar inte att den ska ha hela tomten för sig själv, självklart bygger jag en bur där den är skyddad för rovdjur mm.! :)

Smilla W
2

#0, tror inte att sköldoaddan hade mått så bra av att flytta sådär, reptiler är generellt rätt lättstressade djur och behöver ett fast komplext klimat. Kanske är det lättare om du väntar några år tills du har ett eget ställe där sköldpaddan kan ha det tryggt och lugnt. :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Cahira
0

Tillfälligt brukar vara okej men långtids och över natt tror jag inte är så bra. Svenska somrar kan ju bli rätt så regniga, blåsiga och kalla på nätterna. Och många landisar kommer ju från varmare länder så det är inte säkert de klarar kylan så bra. De kan ju inte hålla värmen själva och behöver värme för att smälta maten. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ebzi
1

Okej tack för att ni svarade! Verkar inte bli någon sköldis för mig då, synd! :(

nakenkatt
2

En sköldpadd kan vara ute dygnet runt,det bör vara ca 15 grader på dagen och bör ej understiga 10 grader på natten.mina sköldpaddor har en beteshage med växthus att sova i .kanonbra.bor ute hela sommaren.allt detta och allt annat man bör veta finns att läsa på sköldpaddsforumet.

ChinemysReevesii
1

Att ha sköldpaddan o gå på balkongen är nog ingen bra idé.Nu ska jag inte säga för mycket men jag antar att det blir ganska varmt på "golvet" där?Sen är det nog lite för hårt matrial så den skulle må bättre av gräs matta.Men om inte någon av dina föräldrar eller annan familje medlem som inte flyttar så ofta kan ta hand om den när du är hos ena föräldern så avråder nog jag med.Sköldpaddor och även många fler reptiler och även gnagare är lätt stressade djur och bör flytta så sällan som möjligt.

När skolan som jag gick på köpte 2 ryska stäppsköldpaddor(honor) så var dom så stressade i början att dom matvägrade.Den ena så länge att dom vart rädda att hon var sjuk.

fluffis
1

Jag tror att det blir bäst om sköldpaddan får stanna kvar i samma boende hela tiden. Kan inte din mamma respektive pappa ta hand om sköldpaddan när du inte är där?

När du började prata om balkong så kom jag på att jag faktiskt sett en balkonglåda för sköldpaddor till salu. Kolla här: http://www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=6218. Den kan man lägga jord i och så gräs och göra gömställen så att djuret får en skuggplats osv.

Läs på om olika sköldpaddsarter för att kolla om det finns någon som passar dig.

Majskiii
0

Som tidigare nämnt av de andra, bör sköldpaddan få stanna i samma boende. 

http://www.horsfieldii.com/sinnen.html

Läs på beteende.

Majskiii
0

Jag har en riktigt stor låda på min balkong där sköldpaddorna får vara under somrarna, nät över, och inuti finns gott om grästuvor och annat smått och gott.

Kolla in www.skoldpaddsforum.se