Nya eldbukssalamandrar!
Tog tag i mina tankar om att fylla upp min tomma "glaslĂ„da" och skaffade mig faktiskt ett par salamandrar. đ Jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r en hane och en hona. Som ni ser fixade jag en rot med en vattenström av pumpen som rinner över. De klĂ€ttrar gĂ€rna över hela, men de har ingen bra ordentlig landplats. TĂ€nkte frĂ„ga om lite tips hur man kan sĂ€tta upp nĂ„got sĂ„dant, dĂ„ min fantasi tog slut efter att ha provat med t.ex. ölandssten. De har det relativt stort och tycker de förtjĂ€nar sin "grĂ€v" och landplats med lite sand/jord. Troligtvis blir det i högra delen eller i hörnet. Lite idĂ©er? đ
GÄr det inte att silikona fast en glasskiva ovanför ytan med en ramp som gÄr ner i vattnet? :) SÀtter du den tvÀrs över tror jag sÀkert att du kan fylla pÄ med sand och sten dÀr.
SajtvÀrd pÄ reptiler ifokus.
Medarbetare pÄ leopardgecko ifokus
Ja skulle kunna gĂ„. SĂ„lĂ€nge det Ă€r och ser sĂ„ naturligt ut som möjligt. Kostar vĂ€l inte sĂ„ mycket att fĂ„ en liten glasruta hos glasmĂ€staren kan jag tro! đ
#4 Nej, det lÀr inte bli mÄnga kronor. :) Jag tror inte det blir att synas sÄ mycket mer Àn dÀr den Àr fÀst.
tack! :)
va fina=D
DÀr finns nÄgra andra trÄdar om eldbukssalamandrar och dÀr har vi lagt upp lite bilder pÄ vara kar och beskriver vad vi gjort :)
Jag har sett flytande smÄ land plattor pÄ arkens zoo som kanske kan passa(fins i olika storlekar).
#9 Tror dock att det Àr vÀldigt svÄrt att lÀgga jord och sand pÄ en sÄdan liten plattform som flyter.
Kan vara santđđđ
Jag ska silicona med glasskivor, det blir bÀst resultat :) och fick en rÀtt rolig överraskning idag! En planta, full med Àgg! Vad jag lÀst sÄ kunde det ta ett bra tag innan salamandrarna bestÀmde sig för att para/lÀgga Àgg, men tydligen har de vÀl kommit in i sitt nya hem riktigt bra!!
(har sÄklart rÀddat plantan och Àggen sÄ inte mamma och pappa blir hungriga och mumsar i sig dem!)
à h va roligt! Grattis till Àggen! :)
// Lilo - medarbetare pÄ akvariefisk & gravid samt sajtvÀrdinna pÄ bortskÀnkes
26 Àgg vart det, varav 3 har klÀckts och mÄr prima! :) skulle ni vilja att jag skapade en ny trÄd för att dokumentera deras metamorfos och uppvÀxt?
JAAAAAAđ
JAAAAA
och fy va avis ja e..
skapat en ny trÄd om det nu! :)