Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: amfibier
LĂ€st 889 ggr
SamPosse
0

Nya eldbukssalamandrar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog tag i mina tankar om att fylla upp min tomma "glaslĂ„da" och skaffade mig faktiskt ett par salamandrar. 😂 Jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r en hane och en hona. Som ni ser fixade jag en rot med en vattenström av pumpen som rinner över. De klĂ€ttrar gĂ€rna över hela, men de har ingen bra ordentlig landplats. TĂ€nkte frĂ„ga om lite tips hur man kan sĂ€tta upp nĂ„got sĂ„dant, dĂ„ min fantasi tog slut efter att ha provat med t.ex. ölandssten. De har det relativt stort och tycker de förtjĂ€nar sin "grĂ€v" och landplats med lite sand/jord. Troligtvis blir det i högra delen eller i hörnet. Lite idĂ©er? 😭

SamPosse
0

Roten

SamPosse
2

en av sötnosarna!

Hanna
2

GÄr det inte att silikona fast en glasskiva ovanför ytan med en ramp som gÄr ner i vattnet? :) SÀtter du den tvÀrs över tror jag sÀkert att du kan fylla pÄ med sand och sten dÀr.

SajtvÀrd pÄ reptiler ifokus.
Medarbetare pĂ„ leopardgecko ifokus

SamPosse
0

Ja skulle kunna gĂ„. SĂ„lĂ€nge det Ă€r och ser sĂ„ naturligt ut som möjligt. Kostar vĂ€l inte sĂ„ mycket att fĂ„ en liten glasruta hos glasmĂ€staren kan jag tro! 😉

Hanna
0

#4 Nej, det lÀr inte bli mÄnga kronor. :) Jag tror inte det blir att synas sÄ mycket mer Àn dÀr den Àr fÀst.

SamPosse
0

tack! :)

Emmieline
0

va fina=D

fredricakarlsson
0

DÀr finns nÄgra andra trÄdar om eldbukssalamandrar och dÀr har vi lagt upp lite bilder pÄ vara kar och beskriver vad vi gjort :)

[hasselmusen]
0

Jag har sett flytande smÄ land plattor pÄ arkens zoo som kanske kan passa(fins i olika storlekar).

Hanna
0

#9 Tror dock att det Àr vÀldigt svÄrt att lÀgga jord och sand pÄ en sÄdan liten plattform som flyter.

[hasselmusen]
0

Kan vara sant😄😄😄

SamPosse
0

Jag ska silicona med glasskivor, det blir bÀst resultat :) och fick en rÀtt rolig överraskning idag! En planta, full med Àgg! Vad jag lÀst sÄ kunde det ta ett bra tag innan salamandrarna bestÀmde sig för att para/lÀgga Àgg, men tydligen har de vÀl kommit in i sitt nya hem riktigt bra!!

SamPosse
0

(har sÄklart rÀddat plantan och Àggen sÄ inte mamma och pappa blir hungriga och mumsar i sig dem!)

Lilolizeit
0

Åh va roligt! Grattis till Ă€ggen! :)

// Lilo - medarbetare pÄ akvariefisk & gravid samt sajtvÀrdinna pÄ bortskÀnkes

SamPosse
0

26 Àgg vart det, varav 3 har klÀckts och mÄr prima! :) skulle ni vilja att jag skapade en ny trÄd för att dokumentera deras metamorfos och uppvÀxt?

[hasselmusen]
0

JAAAAAA😃

Emmieline
0

JAAAAA

och fy va avis ja e..

SamPosse
0

skapat en ny trÄd om det nu! :)