Våran spindel
Idag hämtade jag och fästmanen hem våran första spindel, en Brachypelma Smithi. Fortfarande väldigt liten, men ska bli intressant att se den växa till sig.
Jag är själv rädd för spindlar men sålänge hen är inlåst så ska det väl vara okej?. :)
Jag undrar när hen kommer börja vissa färg?, hen är 1½cm i kroppen nu enligt uppfödaren och hur vi kommer se kön senare?.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Hur stor kan den bli?
14-16cm med benen om det jag läst stämmer och 8cm i kroppen.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Oj. Undrar varför ingen har startat Spindlar iFokus. Det måste finnas fler som gillar det.
Finns många spindelkunniga på Terrariedjur.se annars :)
That's a cat...Not a horse.
Vilken fin smithi! Ser välmatad ut. :) Min G. pulchripes fick sin färg när den var runt 3 cm kanske(?). Det är ganska olika, men är de sådär små är det allt några öms kvar. :)
Kön brukar ta ett tag innan man ser, googla på "sexing tarantulas" så kommer det upp en del tips och bilder.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Har en fråga om matning, vi fick med maskar att mata hen med, ser ut som liknande mjölmaskar.
Hen vill inte ta maten och sitter stilla på ett ställe. Vi gave den 1 mask förut men hen sprang iväg från den. Masken är i bra storlek för våran spindel, och vart maten uppfödaren sände med.
Undrar om det är för resans skull?, kanske hen är mätt?. Eller ska vi pröva med annan mat?. Känner mig som en könsmamma nu, men vill att våran lille ska må bra.
Dom borde äta varannan dag nu i början?.
//Frida
#6 Spindlar är inte riktigt som andra djur när det kommer till matning. Låt den vara ifred i kanske en vecka eller så och försök igen. Er lille ser väldigt välmatad ut, så bara de har vatten kan de klara sig flera månader utan mat. :)
#7 inte bra om en sling går utan mat i flera månader. då dör den nog :) men en välmatad adult klarar sig länge utan mat.
kör med prekilled istället så blir de nog bra. Däremot skulle jag satsa på lite bättre mat än mjölmask som mest är fett.. små kackerlackor är bäst-
med prekilled menar jag döda masken innan och släng in den.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#8 Nej, det har du förstås rätt i. Uttryckte mig lite otydligt. :)

Gå med i http://kryp.forum24.se/kryp.html så får du svar på alla dina frågor.