Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3417 ggr
Helenaw87
0

Bytt färg

Hej!
mina ena kaliforniska kungssnok har bytt färg från kritvit med svarta fläckar till gul med ännu svartare fläckar…
var säker på att han var high white men nu är han ju som sagt gul.
Är han banana då?
Den andra jag har är en banana men hon har ju vart gul sen kläckningen

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

[hasselmusen]
0

Bild?

Helenaw87
0

kan ordna detta i morgon om jag hinner

[peter54]
2

Ofta ser de lite olika ut både i det vita/gula och svarta/bruna beroende på vilket ljus som faller på ormen. De flesta som annars ser kolsvarta ut kan se bruna ut i direkt solljus.

Jag har fött upp ganska många kullar "reverse spotted" kaliforniska kungssnokar (som för övrigt många kallar "high white"), där det förekommit riktigt vita och riktigt gula ungar i samma kull, men som senare förändrats så att de vita blivit gulare och de gula blivit endera vitare eller ännu gulare.

Det finns inte alltid skarpa gränser mellan de olika färg- och teckningsvarianterna hos den kaliforniska kungssnoken. Den som kallas "high white" ska vara vit med ganska små och svaga svarta längsgående streck. En likadan orm fast med gul bottenfärg är en banana.

En svart- eller brunbanda med gul botten kan aldrig bli en banana, inte heller en med stora svarta fläckar med gul botten blir banana.

Om vi får se din orm blir det lättare att tala om vad det är för variant.

Helenaw87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej jag förstår. Men vad är då min prickiga för något? Han har varit totalt snö vit med svarta prickar men nu ser man att han börjat bli ljust gul men inte som den gula

[peter54]
0

#4 Det där är inte en fläckig/prickig orm, de svarta tecknen är mer uppbrutna längsgående linjer. Den vita är en high white, den gula är en banana, antagligen har den färgat ut sent bara.

Helenaw87
0

Okej så trots att den vita skimrar i ljust ljust gult är han en high white?

[peter54]
0

#6 Så som den ser ut på din bild är den en high white.

Helenaw87
0

Okej tack så mycket :)