Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettinsekter-kryp
Läst 9817 ggr
[linneasandberg]
0

Vandrande Pinne!

Hej! fick med mig en vandrande pinne hem från en djuraffär! Jag praoa där och när vi rensade en kameleonts terrarium hittade vi en stackars pinne Flört

Vad kan det vara för sort? Glad

[linneasandberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden!

theraphosa
0

Jag tycker de ser ut som en ung Aretaon Asperrimus =)

[linneasandberg]
0

jag har för mig att dom sa nått med island i djuraffären, kan det stämma? :)

[linneasandberg]
0

Loland menar jag! Haha !

Trollhassel
0

#2 jag håller med dig, men det är lite svårt att avgöra på bilden tycker jag.

#4 Stämmer säker, men här slänger vi oss oftast med vetenskapliga namn, vi "insektsfolk". Har ingen aning om knappt några populärnamn på pinnar men om djuraffären hade en liten aning så kanske du kan fråga dem vad de fått den ifrån och om de har det rätta namnet på den?

En liten ledtråd kan vara vad du fått för skötselråd och vad den äter. Pinnar brukar ofta leva på en eller ett par speciella foderplantor och då kan vi säkert lista ut vilken art det rör sig om, ifall den äter sallad, gräs, liguster, vandrande jude eller något helt annat.

Lycka till med din pinne!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[linneasandberg]
0

Dom äter frukt och grönsaker och även hallonblad! det var det dom sa och att dom vill ha riktiga pinnar att klättra på och helst mossa för att hålla fukten men just nu har jag sten…

den har ett streck på ryggen och är vit längst ut på spröten! Jag är inte direkt expert på pinnar och sånt då.. Ska fråga om dom kan det latinska namnet nästa gång jag är där :) Eller är det nån som kan det? :)

Trollhassel
0

#6 Ok, frukt? Udda! Har aldrig hört talas om en pinne som äter frukt och grönsaker faktiskt. Hallonblad är det ganska många arter som äter. Men har du sett den äta frukt?!

Med Vänliga hälsningar

[linneasandberg]
0

#7 Jag har inte riktigt sett den äta frukt men jag fråga om jag kunde ge den frukt och grönsaker och hon sa ja… Jag såg en annan pinne äta på en morot iaf!

Hanna
0

Hade pinnar som liten och de åt frukt å grönt :o

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[linneasandberg]
0

nu har jag även sett en pinne som åt på en äppelbit!

Trollhassel
0

Men då är det nog en av de tåligarre arterna. Jag har aldrig haft någon art själv som ätit frukt, möjligen att de druckit fukten från frukter. Har du frågat djuraffären om artnamn än? Lite nyfiken.

Med Vänliga hälsningar

[linneasandberg]
0

#11 åh, var där idag och glömde fråga Obestämd självklart frågar jag nästa gång!

Trollhassel
0

#12 Skrattande

Med Vänliga hälsningar

[linneasandberg]
0

en Sungaya inexpectata (lowland) kanske? har inte frågat idag men jag sökte runt lite på loland och så stavades det nog lowland och så stog det lite latinskt så sökte jag på google bilder så kom det upp vissa som liknade Glad

Trollhassel
0

#14 Det låter väl ganska troligt. Jämför bilder från google bildsök så kan du säkert avgöra om det är en sådan eller inte. Svårt att se på din bild, men det är ju inte helt olikt vad jag kan se. Lite schysst detektivarbete med hjälp av google så kan du nog bli säker på den saken. Skrattande

Med Vänliga hälsningar

[linneasandberg]
0

#15 Jag tycker man ser ganska bra på bilden Glad Jag kan ta nått kort igen ur nån annan vinkel om det är det som är felet Flört Men jag tror faktist det är en sån!

Trollhassel
0

#16 För att artbestämma pinnar så är det ganska bra att ha bilder på huvudet där man ser det tydligt. Antennerna och vinklarna är viktiga. De kan vara så oerhört lika som ungar, många arter. Speciellt uppifrån.

Med Vänliga hälsningar

[Myraan]
0

Jag är inte så bra på pinnar, men den indiska vandrande pinnen (carausius morosus) är den som oftast säljs i djuraffärer, om inte alltid till och med!

Jag tycker att din ser ut som en ung sådan :)

[linneasandberg]
0

Jag tog nya bilder här om dagen, ska bara lägga in dom i datorn :)

[Myraan]
0

Ja gör det :)

[linneasandberg]
0

nu kommer det bilder!

[linneasandberg]
0

2

[Myraan]
0

Snygg! :) Var det är för art har jag ingen aning om tyvärr. Det ser faktiskt inte ut som en indisk pinne ändå..

Du kan inte ringa till affären och fråga? (Har inte läst hela inlägget, så ni kanske redan har tänkt på det)

[linneasandberg]
0

jo dom sa att det var el loland förmodligen :)

theraphosa
0

Kunde dom inte ge dig ett art namn? latin alltså. Man blir ju tokig på alla dessa poppulärnamn.

nickiee
0

har du den kvar så lägg in en bild till då tror de tär en sungaya inexpectata lowland du har visa hur ryggen ser ut

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1