Foderinsekter och dylikt -lite frågor
Hej!
Eftersom jag funderar på att eventuellt utöka mitt "lilla hemma zoo😃" med någon/några grodor/salamandrar eller dylikt som gärna äter levande insekter. Även p.g.a. att jag redan har en sköldis och klogrodor som kanske också skulle vilja smaka lite… så har det uppstått lite funderingar.
Äckelfaktor: obeskrivligt vidriga, hehe… speciellt enligt min övriga familj… men jag måste säga att jag inte direkt tycker att insekter är gulliga (men har vid ex. praktik på olika zoobutiker och under min utbildning hanterat diverse olika foderinsekter så jag klarar ju av det även om jag inte gillar det precis… men djuren som äter dom är ju oftast gulliga😉).
Så då uppstår problem och fundering nr 1: Måste man ha dom inne? Blir det för kallt för dom t.e.x. i förrådet/garaget? Kan man ha någon typ av uppvärmning i odlingarna som inte blir allt för dyrt? Kan de störas av t.e.x. färglukt eller dylikt från garaget? Kan de p.g.a. miljön på något sätt bli skadliga för djuren som ska äta dom ex. p.g.a. färg/lösningsmedel (kanske världens mest korkade fråga men ändå)?
Rymningsrisk = motstånd från övriga familjen samt även mig själv för hur kul vore det med en massa rymlingar som huserar överallt… hu…
Så fundering nr 2: hur stor är risken för rymning? Finns det kackerlackor/syrsor eller dylikt som är mindre rymningsbenägna/har svårare att rymma… alltså skiljer det sig ex. mellan olika arter? Finns det någon man kan göra för att minimera risken? Sett någon speciell petbox (olika varianter med rör och lock e.t.c.) specialtillverkad för syrsor - hur fungerar dessa, någon som vet? Är de bra?
Luktproblem = motstånd från övriga familjen samt även från mig, ogillar tanken på att hela huset/rummet/garaget ska stinka…
Så därav fundering nr 3: Kan det uppstå lukt? Vilka foderdjur luktar minst/mest i så fall? Kan man minimera detta problem på något sätt? Speciellt bottenmaterial, ventilation eller hur gör man för att undvika stank (förutom att städa förstås vilket man ju naturligtvis gör… hur ofta brukar det behövas förresten)?
Kostnad och övriga funderingar: Hur stor skillnad blir det på att odla själv gentemot att köpa då man behöver, ungefär… alltså tjänar man väldigt mycket på att odla egna foderdjur? Väger det upp mot all skötsel och de besvär som kan uppstå som jag skrivit om ovan t.e.x. vad tycker ni/hur gör ni; köper eller odlar själv hemma? ä
För- och nackdelar med att odla själv/köpa samt med olika foderdjur? Tips? Vilka foderdjur är bäst ur näringssynpunkt /skötselsynpunkt e.t.c.?
Kan man fånga djur ute under sommaren eller är det stor risk för parasiter eller sånt då?
Daggmaskar - kan man köpa det någonstans? Var i så fall och kostnad? Odla? om det nu inte är bra att plocka i trädgården… läst att de är en bra källa till foder för många olika groddjur.
Mvh/Chinesecrestedlover
Syrsor -Kan lukta väldigt mycket, kan hoppa, kortlivade, lite krångligare att odla på.
Blaptica dubia- kan inte flyga, kan inte klättra på släta väggar, t.ex. glas, plast. Luktar väldigt lite, väldigt enkla, långlivade, näringsrika. Relativt billiga, ca 2-5kr st. När man väl har en kultur igång så sköter det sig själv.
Daggmask kan man köpa på nästan alla fiskebutiker som säljer levande bete ( oftast små burkar med jord) Tänk på att det kan vara bra att "tömma" maskarna på jord innan, genom att låta dem gå utan jord dagen/dagarna innan matning
Fånga djur kan man göra, men det medför alltid en risk för ev. parasiter, gråsuggor ska man helst inte mata med då dem tar upp mycket tungmetaller.
That's a cat...Not a horse.
Hej!
Tack för hjälpen :-)
Mvh/Chinesecrestedlover
köp 1 hg mjölmask från en zoo butik å lägg i en smartbox 15 liters . med botten substrat borra 5 hål på var gavel upptill som är stl 1 cm är lukt fritt
1 påse vetekli
1 påse kruska kli
1 påse havregryn blanda runt
sen lägger du en bit från äggplatta eller kartong i ..sen sköter dom sig själva å efter 4 månader kommer du å ha mycket små nya larver där i å alltid ha mat till djuren ..du matar dom typ varannan dag med att dela en morot på längden skala ej se bara till att den är torr lägg ska sidan neråt plocka bort dagen efter . å ser du ingen då har dom grävt ner den då får du leta efter den låt det gå en dag efter du tagit bort morot innan du ger mat igen .eller äpple skala ej se bara till att det är torrt på skalet dela i klyftor å sätt skalet neråt ta bort på kvällen . mata aldrig med gurka mycket lätt å få invadering av små vita djur som tar död på hela kullturen . . du kan se på film ja gjort om detta på zoonen leta efter spiidi där …hade sköldpaddor förut å jag gav dom zoophobas pga va lite större sköldisar jag hade dom va galna i detta ..lycka till
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Hej!
Tack för svar men detta är i nuläget inte aktuellt längre. Horngrodan dog efter bara tre veckor (var sjuk redan då jag fick hem den) så nu försöker jag sälja de B.dubia som jag köpte. Känns inte värt att hålla på med (tycker de är skitäckliga) då jag bara kan mata någon/några till de djur som finns kvar (sköldis av liten art samt klogrodor, de äter inte så stora mängder som Horngrodan skulle gjort så…).
Mvh/Chinesecrestedlover
4…
ajaj va tråkigt inget skoj när sånt händer . ..
ja är många som ej gillar dessa kryp
hur mycket dubia är det du har å vad är priset för dom .för jag har djur som äter sånt .skriv ett pm
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1