Mysa med Skäggagam
Är skäggagamer sociala? Behöver dom komma ut ur sitt terrarium ofta? Jag tycker om se men inte röra djur. Självklart matar jag dom, tvättar till dom och så men annars tycker jag dom är mest fina att titta på och jag har hört att skäggagamer behöver mer av sin ägare. Tex mys och springa fritt på golvet m.m. Vad har ni för erfarenheter
Jag har inte så jättemycket erfarenheter så någon annan som kan lite mer får gärna fylla på här, men jag anser skäggagamen att vara en väldigt social reptil som gärna komma ut ut terrariet och kan bli mycket tam!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Med ett tillräckligt stort terrarium så behöver agamen inte visats ute.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
#1 okej. Hmm. Nån annan ödla som är se men inte röra. Älskar att titta på mina grodor. #2 tänkte 180*50*100cm till en dvärgskäggagam.
Det finns inga sociala reptiler med undantag för några arter ödlor på Madagaskar som möjligen kan anses sociala eftersom de lever i kolonier.
Om man skaffar en reptil bör man ha klart för sig redan innan att en reptil inte interagerar med någon annan varelse utom under parning och under jakt om man nu vill hänföra den detaljen till interaktion.
All kommunikation med en reptil är envägskommunikation, det vill säga att bara den ene får ut något av kommunikationen och det är inte reptilen.
Man kan ta ut en reptil ur sitt terrarium av olika anledningar, men om det inte handlar om orsaker som matning, städning etc, ska man ha klart för sig att man tar ut den för sin egen skull, inte för reptilens.
# så jag kan ha en skäggagam utan att ta ut den förutom för städning och sånt förstås? Undersöka den och sådana saker. Har hört så mycket att dom ska vara med hela tiden. Sova innanför tröjan, springa lösa varje dag, bli kliade, kolla på film. Och allt sånt gör jag med mina två hundar. Mina grodor har jag tex för att studera dom, ja mer bara titta på dom hur dom beter sig under matning och allmänt. Tycker det är fascinerande. Jag har inte tid för en till kelgris.
#5 Ja det är så du borde ha en skäggagam.
Reptilägare som gör så har inte skaffat sig relevant kunskap om reptiler innan de införskaffas, istället för att ta reda på vilka djur man kan ha om djuret också ska ha utbyte av kommunikationen.
Att man kan göra så med en skäggagam betyder inte att man borde göra så. Reptiler är precis som groddjur, eller för den delen, akvariefiskar - intressedjur som man har för att man är intresserad av dem, inte för att gosa med. Man kan undra om de som behandlar sin skäggagam så också skulle göra det med en guldfisk?
Peter har helt rätt i det han säger, det är bara "ägaren" som får något ut av att "gosa" med sina reptiler.
Klart att djuren kan bli vana vid hantering och käkar ur ens hand, men det betyder inte att djuret älskar en, djuret ser mat…
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Åå va skönt att höra. Men det är så jobbigt att när man söker kommer det alltid upp folk som går promenader med dom m.m. Men då vet jag att jag ska ignorera det.
Tycker det är ganska oansvarigt av folk som släpar ut sina reptiler för att gosa med dem, det är till att orsaka onödig stress för djuren. Många som gör det är inte ordentligt pålästa inom djurens etologi och naturliga levnadsförhållanden.
Om du nu är ute efter ett "se men inte röra"-djur har du hittat helt rätt hobby! Reptiler kan vara otroligt vackra och intressanta att titta på och mår som sagt inte bra av hantering. Även själva terrarierna djuren ska bo i är en stor del i hobbyn, tycker jag. Själv tycker jag det är mycket intressant med inredning, ekosystem och microklimat.
Är du speciellt intresserad av just skäggagam eller är du öppen för lite allt möjligt? Skäggagamer är ju torrlevande djur. Själv är jag mer intresserad av djur som behöver ett mer tropiskt klimat. Regnskogslevande arter kan ha riktigt fina terrarium med många växter och mossa, sådant tycker jag är fint. Torrlevande arter kanske inte kan ha så mycket grönt i sina terrarium men det finns mycket annat att göra. Vad som är roligast är upp till var och en. Vad är du intresserad av? :)
MVH, Smilla
Medarbetare på Snäckor iFokus
Jag har klockgrodor och dom lever mer i regnskog därför ville jag ha en ökenlevande ödla. Är inne lite på paddagam nu.
Jag ska göra mig av med pilgift. Vackra med tråkiga. Jag är inne på Paroedura picta eller paddagam. Några erfarenheter?