Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 2284 ggr
Whippet
1

Vilken reptil?

Hej 

Vet att jag skrivit många inlägg här på reptiler iFokus nu, men det är bara som jag är nyfiken jag hade viljat veta mycket mer än det jag redan lärt mig 😇

Jag hade gärna velat ha en reptil därför att de är så otroliga djur, men jag är så osäker vilken reptil jag vill ha:

1. jag har en hund  

2. reptilen ska vara lugn och gosig på samma sätt 

3. hur är ormar är de bra alltså jag menar lugna gosiga snälla?

4. hur är ödlor? (samma som orm)

5. och sist men inte minst hur är sköldpaddor?

6. är alla ormar köttätare?

I'm out Vilar huvudet i handen

VildaVittra
1

Landlevande sköldpaddor är i regel snälla och lugna, men även vattensköldisar kan vara det, dock äter vattensköldisar även animaliskt, men mer åt fiskhållet än insektshållet. De kommer fram till en när man kommer till terrariet.

Jag älskar sköldisar och kommer alltid ha en. 

De är roliga och intressanta, många går att ha utomhus sommartid i ett rymningssäkert hägn, vilket är bra för dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Whippet
1

oh vad kul sköldisar låter men kräver dom inte rätt mycket?

VildaVittra
0

Vattensköldisar kräver en del vattenbyten då de lortar ner något enormt i vattnet, men det är bara att byta en hink varje dag så behöver man inte skura så ofta.

Men nej, jämfört med andra sällskapsdjur kräver de väldigt lite.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Whippet
0

Men har tänkt landsköldpadda då, men kräver de mycket eftersom att du inte sa ngt om dom

Whippet
0

Dubbelpost

VildaVittra
0

#4 Varför jag inte skrev om landsköldpaddor är för att jag håller på med akvatiska. Så det är bättre att någon som har sådana svarar.

Whippet
0

okej:)

mejamylove
13

Det finns ingen reptil som är "gosig". Definitivt inte som en hund.

VildaVittra
0

#8 Åhjo, min första sköldpadda kröp upp i mitt knä för att bli kliad. Så nog finns det, de är inte som andra reptiler, skulle hellre placera dom i sitt eget fack.

mejamylove
2

#9 det där med sociala reptiler är nog mest önsketänkade ;) men ja sköldpaddor skulle man nog skilja från resten av reptilerna :)

Wellcraft
7

Som tidigare redan nämnt så finns det inga "gosiga" reptiler.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Whippet
0

Jo då har träffat massvis med reptiler framför allt sköldpaddor som varit gosiga och har blivit så fascinerad av alla raptiler framför allt sköldpaddor förhoppningsvis blir det en sköldpadda till sommaren.

mejamylove
10

#12 Som sagt så är det önsketänkade, reptiler trivs inte av människors sällskap (hantering), den får inte ut någonting av att "gosa". Varför vissa reptiler springer fram till sina ägare är för att dom kopplar ihop dom med mat. Vilket är samma anledning till att dom kommer fram när terrarrieluckan öppnas. Vill inte vara en partypooper men det är bara fakta. Reptiler är inte för någon som vill gosa med sina djur.

VildaVittra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#13 Sköldisar är mer som fåglar och de vet klart hur de kan få ut något av människan. De älskar t.ex att bli kliade på ryggen.

mejamylove
1

#14 Jag pratade mest om ödlor och ormar och att de inte fick ut något av att gosa, att göra rent dom är ju ett måste.

söt video iaf! :)

[peter54]
16

#0 Om du är bestämd när det gäller det där med "gosiga" kan du glömma reptiler helt och hållet. Reptiler har inte större intresse av att gosa än vad akvariefiskar har.

Reptiler är intressedjur, precis som exempelvis insekter, snäckor, akvariefiskar och spindeldjur och de bör hanteras i så liten utsträckning som möjligt.

Alla exempel på individer av något slags reptil som påstås vilja gosa eller söker mänsklig kontakt kan hänföras till en och samma kategori - nämligen den att människan övertolkar utifrån sina egna preferensramar och reaktionsmönster, istället för att lära sig att tolka djuren efter deras egna signalfunktioner.

Superexempel på detta är alla som påstår att deras ödla eller groda njuter när de blir kliade på huvudet eftersom de blundar. Djuren blundar av reflex för att skydda ögonen när något nuddar huvudet på dem.

Reptiler interagerar inte med andra varelser över huvud taget utom vid parning och vid jakt när det gäller de reptilarter som jagar andra djur för att äta.

VildaVittra
0

#16 Nja…gör massiv reklam för sköldisar idag känner jag. 😃

Cahira
0

Jag hade två Chrysemys Picta Bellii och ena (hanen) ville inte bli klappad men älskade att ligga på mitt knä för min värme men andra (honan) slöt ögonen och tryckte huvudet mot min fingertopp och njöööt av att bli kliad. Det är väl inte gosigt och keligt men det är kul att interagera med dom. De "dansade" mot fingrarna på skalet om de var i vattnet och de var mycket vänligare än t.ex. rödörade. 

Honan tyckte även om när jag pillade med hennes fötter, undersökte hennes fötter osv. Var riktigt läckert att klappa undersidan av framfötterna. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[peter54]
1

#18 Det är din tolkning av det hela, jag är övertygad om att en etolog skull beskriva saken mycket annorlunda.

Cahira
0

#19 Vilket av det? Att min hona inte slöt ögonen och tryckte huvudet mot mitt finger när jag kliade henne? Att min hane inte gillade att ligga på mig för värmen? Vad exakt är det som en etolog inte skulle hålla med om?

mejamylove
4

#20 När herptiler trycker huvudet eller kroppen mot det som rör den är det för att de ser det som ett hot, dom flesta människor ser det som gulligt och hund/katt-likt medan djuret egentligen försöker göra sig större och skydda sig. 

t.ex.

[peter54]
1

#20 Dina tolkningar av sköldpaddornas beteenden generellt.

VildaVittra
0

#21 Nu är det ju inte så en sköldpadda reagerar om den uppfattar något som ett hot.

Cahira
0

Sköldpaddor drar in huvudet i skalet mot hot, jag märkte tydligt när de var avslappnade eller inte, och om de var rädda eller ej. 

När jag pillade på fötterna så kunde jag lyfta hennes fötter och titta på dom och hon var 100% avslappnad. Ett hotat djur, speciellt en sköldpadda, slappnar inte av för sånt om dom känner sig hotade.

[peter54]
3

#24 "en sköldpadda, slappnar inte av för sånt om dom känner sig hotade".

Detta är din tolkning, mer än så menar jag inte.

Jag ska inte påstå att jag vet så mycket om sköldpaddor att jag vet vad det där beteendet egentligen visar, men jag menar att djur som är solitära, alltså inte lever i grupp eller i samhällen, vilket gäller för reptiler i allmänhet med några få undantag hos några ödlearter på Madagaskar, inte interagerar med andra annat än vid parning och, om man vill hänföra det till interaktion, jaktsituationer.

Det finns flera exempel på att djur reagerar med till synes total avslappnad kropp vid hot.

Cahira
0

#25 Jag kände dom väl nog för att känna igen deras hotbeteenden och deras avslappningsbeteenden. Lovar. :)

VildaVittra
3

#25 På sidan 7 kan du läsa om de tecken sköldpaddor uppvisar när de är avslappnade och även hur de reagerar när de är stressade eller känner sig hotade.

http://stud.epsilon.slu.se/4762/1/alling_u_120906.pdf 

Så nej, det är inte Cahiras egen tolkning.

Cahira
0

#27 Tack. 🌺