Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2728 ggr
Crest
2

Halsbandsleguan

Hej!

En vän ska göra sig av med sin halsbandsleguan, och jag fick förfrågan om ifall jag vill ha den. Jag har aldrig haft reptiler förut, även om jag alltid tyckt de är fascinerande och funderat på att skaffa mig en någon gång, utan bara marsvin, hamstrar och gerbiler. Vilket känns som lite olika kategorier av djur :P. Om jag bestämmer mig för att tacka ja till erbjudandet så vill jag så klart vara så påläst som möjligt. Därför har jag några frågor:

1. Är halsbandsleguan en bra nybörjarödla?

2. Vad äter de, och hur ofta?

3. Hur stor ska buren vara, hur ska inredningen se ut och vad ska det vara för underlag? Hur ofta måste man byta underlag?

4. Övrig skötsel som krävs? Värmelampa? Vattenbad?

5. Är det vanligt med sjukdomar? Krävs det övrig regelbunden veterinärvård?

6. Ungefär hur mycket kostar det per månad?

7. Kan man lämna den ensam över en helg?

8. Vi har en sommarstuga, där jag brukar vara i princip hela sommarlovet - skulle det fungera att ta med ödlan dit, eller är det bättre att be någon passa den?

9. Vad jag har förstått så är ödlor mest till för att titta på. Behöver man t.ex. ta ut dem och låta dem springa på golvet regelbundet som med gnagare (dum fråga kanske…), eller har de inga sådana behov? Tänker särskilt på halsbandsleguanen som är så snabb också, går det att få den van vid hantering?

Det var nog alla för stunden, återkommer om jag har fler funderingar ^^ Vad jag har förstått så är halsbandsleguanen relativt ovanlig, så vet inte hur många det finns här på sajten som har erfarenhet av någon, men ni får gärna svara om ödlor i allmänhet också.

Hanna
0

Hejsan! Vad kul att du tänkt skaffa reptil. Jag har tyvärr själv ingen kunskap om halsbandsleguaner så jag hänvisar till ett faktablad http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_collaris. Om du vill kan du bli medlem på sidan och ställa dina frågor på forumet, vet att det finns ett par stycken med halsbandsleguaner där. :)

Kan svara på ett par saker i alla fall.

5. Så vitt jag vet är det inte jättevanligt med sjukdomar på reptiler, jag har just nu 14 stycken och har aldrig haft problem med sjuka djur. Det som kan hända är väl bristsjukdomar exempelvis MBD, vilket kan hända om djuret inte fått kalk och vitaminer som det ska (vilket pudras på maten).

7. Här råder det delade meningar, men jag vill våga påstå att det ska gå bra. Ger du djuret mat och vatten innan du åker på en fredag och sedan sköter om det igen på söndagen så bör det inte vara några problem. Dock får man vara säker på att terrariet är rymningssäkert och att djuret inte kan skada sig på något. Bästa är ju såklart om någon kan kolla till djuret under lördagen när du är borta!

8. I mitt eget personliga tycke är det bäst att ha en djurvakt. Har själv ej rest med djur, så kan inte svara bättre än så.

9. Se reptiler lite som fiskar. Har du ett nog stort och bra inrett terrarium (vilket man ska) så finns det ingen anledning till att djuret ska ut. Jag anser dock att det är okej att ta ut djuret för en kortare fotosession (och det gör man ju inte flera gånger i månaden) eller om någon nyfiken kompis är på besök och vill kika.
Det man får tänka på är att våra svenska hem inte alls har den luftfuktighet och värme som det är i ett terrarium.

Så kort och gott: Håll reptilen i sitt terrarium så mycket som det är möjligt, undantag såklart vid transport, hälsokoll osv.

Hoppas du fått svar på det du undrat över. Annars kommer säkert någon mer och svarar senare. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus