Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: amfibier
Läst 1845 ggr
[melowi]
0

Eldbukssalamander, veterinären?

Här kommer kanske en konstig fråga. Men jag har verkligen fått upp ögonen för kinesisk eldbukssalamander sedan jag såg en blocket-annons och påmindes om att det faktiskt finns så söta små varelser. 

Läser på hur mycket jag kan, men många sidor säger olika saker och jag vill inte lita så mycket på personalen på djuraffären. 

Men iallafall. Om en eldbukssalamander blir sjuk (oavsett ålder/storlek), kan de på djursjukhuset göra någonting för att hjälpa?

Syftar mest på att de är så små, men skulle de kunna göra någonting eller är det som fiskar att veterinär inte kan göra någonting? Vad brukar kostnaderna ungefär ligga på, -självklart beroende på skada? 🙂

Känns viktigt att veta om någonting oväntat skulle hända och/eller om salamandern blir sjuk..

Jullanhugo
0

Sorry, vill gärna följa tråden

[melowi]
0

Jullanhugo: Haha det är inget att säga förlåt för 😎

Hanna
0

Det beror ju väldigt väldigt mycket på vad som händer. Har den problem med något litet sår eller ögonproblem som exempel så är det säkerligen något veterinären kan fixa (om man inte försöker sig på det själv).
Så vitt jag vet är väl inte salamandrar direkt något djur som blir sjukt, så det är nog väldigt sällsynt att man ens behöver uppsöka veterinär. Hade ett så litet djur blivit sjukt för mig och veterinären inte kunnat göra något så hade jag nog faktiskt avlivat.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Lilolizeit
0

Vanligare sjukdomar hos salamandrar brukar vara svampangrepp och förstoppning, båda går ofta att behandla hemma.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes