Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettgrodor-paddor
Läst 1014 ggr
Chinesecrestedlover
0

Daggmask som huvudfoder???

Hej!

Litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med…

Har nu blivit erbjuden en vuxen Pacman groda… men har ju precis sålt min B.dubia odling…

Jag vill egentligen inte gärna skaffa nya kackerlackor - de är så sjukt äckliga… men jag skulle ju vilja ha grodan… så… åh… hjälp!

Kan man ge en pacman daggmaskar (metmaskar) som huvud/basföda och erbjuda lite annat typ. syrsor, kackerlackor, snäckor (?), zoophobas m.m. ibland eller är det bara kackerlackor som fungerar som bas/är bäst ur näringssynpunkt o.s.v. alltså? Vill ju absolut inte riskera att grodan mår dåligt på något sätt såklart men… lider verkligen när jag tänker på att ha kackerlackor igen…hua… 

Tips på annan föda som kan fungera?

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. tänkte på att våra vilda paddor och grodor äter väl antagligen mest daggmask…eller? ds.

Lilolizeit
3

Jag är inte så insatt i just pacman grodor, men daggmask ska överlag vara ett väldigt bra bas-foder för amfibier. Har du kollat på caudata.org? Där brukar det finnas mycket tips på bland annat mat till olika amfibier.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mejamylove
3

daggmask är vad dom flesta anser som den mest idealiska födan för grodor och uppmuntrar till att använda det som bas och variera med larver och kackerlackor :)

Chinesecrestedlover
1

Tack för era svar 

Bestämde mig för att tacka nej till grodan. Kändes inte som rätt tillfälle tyvärr (en del personliga grejor…) men hoppas på att det ska kunna bli en ny groda längre fram.