Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1399 ggr
Tant Grön
0

Ni som är duktiga på ormar.

Det är så att på våran kolonilott finns det gott om huggormar. Jag har nätstaket runt och undrar nu, om jag sätter några bräder eller finmaskigt nät e.d. längst ner, hur högt behöver det då vara för att dom inte skall ta sej in. Är dom bra på att klättra? Alla råd mottages tacksamt.

[peter54]
4

Oj vilken fråga. Uppriktigt sagt vet jag inte om det ens är möjligt att stänga ute ormar på det viset. Alla ormar, även de som saknar gripförmåga med svansen, som exempelvis huggormen, kan klättra. Finns det bara något att ta stöd emot för dem, så tar de sig över hur högt du än bygger. En springa där du får igenom ditt lillfinger räcker för att en orm ska kunna ta sig igenom.

Jag föreslår andra metoder. Du kan försöka göra din lott mindre attraktiv att vistas på för huggormar genom att inte ha något löst liggande som de kan gömma sig under, aldrig lämna bråte kvar på marken, hålla eventuellt gräs kortklippt, sätta igen eventuella röröppningar med myggnät och stänga till håligheter av alla slag, eller att aldrig lämna en vedtrave öppet utomhus.

Det finns tre huvudsakliga skäl till att huggormar väljer en plats att vistats på. Det kan vara för att det finns mat där = sorkar och möss. Det kan vara för att det finns lämpliga stenar som värms snabbt av solen, som huggormen kan utnyttja att värma sig på och det kan vara för att miljön lämpar sig att ha som hem för ormen därför att det finns mycket att gömma sig under/inuti.

Om man anser sig ha stora problem med huggormar, kan man ringa till sin kommuns miljökontor och fråga om de har någon kontaktperson som kan komma och flytta bort ormarna därifrån. Många kommuner i Sverige har såna kontaktpersoner. Om din kommun inte har någon sådan person, kan du leta upp närmaste herpetologiska lokalförening och fråga där om du kan få hjälp.

Tant Grön
1

Tack för dina råd. Har ingen direkt bråte liggandes, men det finns ett hål under förrådet, tänk om dom bor där 😮

[peter54]
4

Ja en kanske bor där, huggormar delar inte hem med andra. Det är bara vid övervintring som många reptiler kan samsas om samma djuphåla eftersom sådana platser inte är många.

Tant Grön
1

Har tänkt att göra en liten damm för att få ödlor. Tror du att det kan dra huggorm till min lott?

[peter54]
1

#4 Ödlor till en damm? Du måste mena salamandrar? De är inga ödlor utan groddjur.

Nej huggormar lever inte av vattendjur som snokar gör, så dammen kommer inte att dra huggormar till din lott.

🙂

Tant Grön
0

Tack för svar. 🙂

Jo jag menade salamandrar. Trodde dom var ödlor.

[peter54]
9

#6 Här ska du få en snabblektion i vilka reptiler och vilda groddjur som fins i Sverige:

Det finns bara tre arter ödlor i Sverige, skogsödlan är vanligast, sedan kommer kopparödlan som är benlös och den tredje är sandödlan. Det finns också tre ormarter, huggorm, snok och hasselsnok.

Det finns två arter stjärtgroddjur i Sverige, större och mindre salamander, eller vattensalamander som de ibland också kallas.

Det finns tre paddarter, de är "vanlig padda, grönfläckig padda och strandpadda som också kallas stinkpadda.

Grodorna är till antalet 8; vanlig groda, åkergroda, långbensgroda, ätlig groda, gölgroda, lövgroda, lökgroda, klockgroda.

🙂

[snakegirl123]
1

Du kan klippa gräset så har de inget att gömma sej under:)

SnakeGirlie
0

Japp :)