Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ormar
LĂ€st 985 ggr
SnakeGirlie
1

Ormkunskap :)

Hej 🙂

Jag Ă€r en tjej pĂ„ 12 Ă„r som verkligen Älskar ormar!

Varje dag gĂ„r jag till biblioteket och lĂ„nar ormböcker och lĂ€ser ut dom pĂ„ en kvĂ€ll. Jag samlar pĂ„ mig mycket kunskap. SnĂ€lla, kan ni sĂ€ga nĂ„got/nĂ„gra saker ni vet om ormar? Jag kan redan det mesta, men jag suger Ă„t mig all kunskap! 🙂

GĂ„ gĂ€rna in pĂ„ min ormblogg 😃 : snakegirlie.blogg.se

Hanna
0

Vad talar vi om för typer av ormar? Det Àr nog omöjligt att berÀtta vad man vet om ormar, lika omöjligt som det Àr att kunna allt.

SajtvÀrd pÄ reptiler ifokus.
Medarbetare pĂ„ leopardgecko ifokus

[peter54]
2

Minst hÀlften av allt kunnande handlar om erfarenhet och kan inte lÀras genom lÀsning. Naturligtvis Àr det genom att lÀsa man skaffar sig alla grundlÀggande kunskaper om nÄgot, men för att bli riktigt kunnig behövs ocksÄ erfarenhet. Det gÀller inom i stort sett alla omrÄden, inte bara djurhÄllning, det Àr likadant exempelvis inom yrkeslivet.

Som Hanna sÀger Àr det svÄrt att bara rycka nÄgon specifik kunskap ur ett sammanhang, men nÄgot kan jag vÀl sÀga.

Dominans bland ormar brukar det i stÄ sÄ mycket om i böcker. Om man har tvÄ hanar av exempelvis kalifornisk kungssnok i varsitt terrarium och tar in en hona av samma art i ett tredje terrarium i rummet. kan en av hanarna dominera den andre sÄpass att den underlÀgsne hanen slutar att Àta. Ibland rÀcker det inte ens med att flytta terrariet med den underdÄnige hanen till ett annat rum.

SnakeGirlie
0

#1 Hmm, snokar,boa ormar,huggormar

Hanna
1

Om vi istÀllet frÄgar sÄhÀr: vad för Àmnen Àr du intresserad av? Vill du veta mer om morpher pÄ nÄgon speciell art, habitat, avel? PÄ sÄ vis kan man minska ned frÄgan nÄgot.

Vi svarar vĂ€ldigt gĂ€rna pĂ„ frĂ„gor och delar absolut med oss av vĂ„ra kunskaper, men nĂ€r det kommer en frĂ„ga pĂ„ vad man kan om ormar sĂ„ blir det kanske en lite vĂ€l stor frĂ„ga för alla. 🙂

SajtvÀrd pÄ reptiler ifokus.
Medarbetare pĂ„ leopardgecko ifokus

SnakeGirlie
0

#4 Alla Àmnen!

[peter54]
1

#5 DÄ blir det inte ett svar som ryms i ett inlÀgg, snarare blir det en novell.

SnakeGirlie
0

#6 Det Àr vÀrt det !

Rumblebee
1

Fast istÀllet för att alla som sitter pÄ kunskap ska skriva ned allt dom vet, vilket skulle leda till en otroligt lÄng trÄd, sÄ varför inte vÀlja ett Àmne i taget och söka t.ex pÄ Google, bÄde pÄ svenska och engelska?

[peter54]
1

eller frÄga om en sak i taget hÀr.