Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettamfibier
Läst 2303 ggr
fredricakarlsson
0

Salamander ute?

Hej, jag har två kinesiska eldbukssalamandrar och jag undrar om man kan släppa ut dem i en damm? Har haft de i typ 6mån och nu börjat det bli svårt att hålla den i akvariet. Så tänkte jag om det funkar att de lever ute året runt? Går de i dvala på vintern? Tror dock inte den ena klarar sig eftersom hon bara har två ben.. Men hon kan ju isåfall få ha det bra sista tiden..

Mantissa
7

Nej!

Mitchika
4

Det här blir jag lite ledsen av att läsa… Vill/kan du inte ha kvar dina två eldbukar längre eller vad är det frågan om? Varför ska du släppa ut dom i en damm för? Förlåt, men jag förstår inte varför du skulle vilja göra något sådant eller vad som är problemet med att hålla dina salamandrar i sitt akvarium. Ledsen

Att släppa ut dom i en damm mår dom inte alls bra av och är dom uppfödda i fångenskap så kommer dom med stor sannolikhet att dö långt före sin första vinter. Salamandrar kan gå i dvala över vintern, men för att överleva det måste dom äta upp sig rejält så att dom är välnärda inför dvalan. Sen måste dom även hitta en bra och lämplig plats för att gå i dvala på. Saker som kan bli väldigt svåra för två salamandrar som inte ens är vana vid att leta och jaga sin egen mat i det vilda. 

Du kommer inte ge din tvåbenta salamander en bra sista tid genom att släppa ut henne i en damm. En sån plötslig förändring kommer med största säkerhet göra henne så stressad, rädd och förvirrad över vad som händer att risken är stor att hon retirerar till första bästa krypin hon hittar och ligger där och trycker tills hon tynar bort och dör. Det gäller för båda salamandrarna, inte bara för den med två ben. 

Det finns tonvis med andra direkta faror med att släppa ut två eldbukar uppfödda i fångenskap i en damm utomhus, men det känns inte som om jag behöver räkna upp dom. Snälla, för dina salamandrars skull, gör inte det. 

Jag har haft kinesisk eldbukssalamander i dryga 15 år och det är ett djur som står mig väldigt varmt om hjärtat, så jag reagerar jättestarkt när det handlar om dom. Därav ber jag om ursäkt i förväg om jag har skrivit något som TS eller någon annan tar illa upp av.  

TS, behöver du hjälp med att omplacera dom istället? 6 månader är ingenting för en kinesisk eldbuk. Dom kan leva i över 20 års tid om dom sköts rätt.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

fredricakarlsson
0

Därför skriver jag och hör här om man kan det… Men jag ska inte göra det då, isåfall får jag flytta ner dem i källaren.. Det är så att jag har väldigt varmt på mitt rum nu eftersom solen står in.. Men tror de kan funka i källaren. Vet att de blir väldigt gamla och hade planerat att ha de så länge oxå, men så har det uppstått problem på vägen. Och igår såg jag att det var massa vita kryp i hela akvariet som kröp på vattnet! Vet ni vad det kan vara?

fredricakarlsson
0

Därför skriver jag och hör här om man kan det… Men jag ska inte göra det då, isåfall får jag flytta ner dem i källaren.. Det är så att jag har väldigt varmt på mitt rum nu eftersom solen står in.. Men tror de kan funka i källaren. Vet att de blir väldigt gamla och hade planerat att ha de så länge oxå, men så har det uppstått problem på vägen. Och igår såg jag att det var massa vita kryp i hela akvariet som kröp på vattnet! Vet ni vad det kan vara?

Wassago
1

Det går alldeles utmärkt att bygga en utomhusanläggning för dina salamandrar, men det tar ju både plats och kostar en del pengar! Dels måste den göras rymnings säker och även säker för att predatorer och andra faror inte kan ta sej in i anläggningen, sen behöver du ju en damm del samt en övervintrings del där salamandrarna kan övervintra på ett vettigt vis. Har själv kört diverse olika arter av salamandrar på utomhusanläggningar genom åren och även sköldpaddor och ormar. Har planer för flera utomhus anläggningar nu de närmsta åren, dels för en grupp sydeuropeiska snokar, en för vattensköldpaddor samt en för Tigersalamander alternativt eldsalamandrar!

Damm delen måste byggas ordentligt med både cirkulation samt med gott om möjligheter för skydd i form av vatten växter och sumpväxter med en bra övergång från vatten till land med en sump del emellan! Övervintrings lådan måste anpassas av artens behov och vara byggd så att den inte går under de temperaturer som djuren behöver för att överleva.