Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettamfibier
Läst 1183 ggr
fridamadden
2

Eldbukssalamander

Hej!
Är det någon här inne som har erfarenhet av Eldbukssalamandern? 
Jag var nämligen och köpte min första igår och har aldrig haft reptil innan. Är det något speciellt man ska tänka på? 

Vattentemperatur?
Värmelampa?
Speciella växter?
Mat förutom mygglarver?
Kan man ha en el bör man ha minst två?
Hur länge kan man ha dem utanför akvariet i handen tex?
Går dem ihop med fiskar?
Växer dom snabbt?

Det är några av dom frågorna som jag har just nu. Har kollat runt på google men inte hittat speciellt mkt där :(

Mantissa
3

Till att börja med så är det en amfibie (groddjur) och inte en reptil :)
Hur är stort är akvariet och hur är det inrett idag? Vilken temp och ev pump har du?
Om du måste hantera den så ska du ha rena och fuktiga händer. Salamandern får inte torka ut! Om du blandar dem med fiskar så tänk på att inte blanda med sånna som kan skada salamandern.

Lexie82
3

Jag kan svara på en del av dina frågor i alla fall…

Vattentemperatur?
De vill ha det ganska svalt, runt 18-20 grader, har jag för mig..

Värmelampa?
Ingen värmelampa.

Speciella växter?
Njae, det vet jag inte. Däremot ska du se till att de har en del av akvariet som landdel. De vill gärna kunna gå ur vattnet ibland.

Mat förutom mygglarver?
Djuraffärer har en hel del fryst mat i kuber som du kan ge dem. Typ räkor, oxhjärta osv.

Kan man ha en el bör man ha minst två?
Jag vet faktiskt inte om de bryr sig, men jag hade två. Många år före det hade jag tre, men en av dem fick då benet avbitet av en av de andra. De ser dåligt och allt som går in i munnen är mat enligt dem.

Hur länge kan man ha dem utanför akvariet i handen tex?
Tekniskt sett ska du inte ha dem i handen alls, eftersom vår hud innehåller salt som är skadligt för dem. Men om du är noga med renligheten så kan du ha dem i handen en liten stund. Se bara till att de inte torkar!

Går dem ihop med fiskar?
Tror man kan ha dem med fiskar, om fiskarna är stora nog. Problemet är att om du har fiskar så har du oftast vatten upp till kanten, och eldisarna vill som jag sa ha en del land. Tänk även på att eldisarna kan klättra på glaset! Är det för stora springar vid locket så kan de klättra ur och torka!

Växer dom snabbt?
Njae, inte direkt. Beror lite på hur stora de var när du köper dem, men mina blev inte så fasligt mycket större än de var från början.

Lilolizeit
4

Bortsett från svaren du redan fått så vill jag tillägga att de kräver ett akvarium med bottenyta 0,35 kvm och 1/3 av akvariet ska vara land/över ytan. 

Levande daggmask är ett väldigt bra foder för salamandrar.

Väldigt viktigt att ha finkornig sand som bottensubstrat, har man grus så finns det en stor risk att dom råkar få i sig det och det fastnar i magen/tarmarna , vilket leder till förstoppning. (Får de i sig sand så brukar det klara att gå igenom tarmarna)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Spöket
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

'Mat förutom mygglarver' Mygglarver skall endast ges som godis, helst ska man undvika att ge dem det alls. De innehåller väldigt lite näring och risken finns att de har fötts upp i smutsigt vatten. Bra mat är: daggmask/metmask/kompostmask, vaxmott (både larv och fjäril), flugor (ej fluglarver för de är feta och svårsmälta). Man får inte heller glömma att pudra maten med vitamineral och kalk+D3, det finns att köpa i pulverform i vissa djuraffärer som riktar sig mot reptiler (jag brukar lägga pudret i en plastpåse och sen låta ett gäng flugor flyga omkring i den, det blir en bra fördelning av pudret då)

Multi vad?

[mommo 12]
1

Dom tycker om att vara med sina "eldbukskompisar" men kan även vara ensamma.

[mommo 12]
1

PS. eldbukssalamandrar är inte ödlor utan svansgroddjur.DS.