Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 831 ggr
[..$Dog$..]
0

Daggecko

Hej 

vill veta mer om daggeckos :) tycker de är väldigt fina o bra ödlor vilket mått på terrariet behöver de? vilken mat? hur ofta skall man ge dom mat varje dag eller ?

Hanna
1

Nu skriver du inte vilken daggecko du menar, men jag antar att du syftar på den vanligare daggeckon.

http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_madagascariensis_grandis

Jag tycker att terrariet minst ska vara 60x45x90 (90 högt), men självklart är det bättre ju större man kan ha. Som mat finns det foder speciellt framtaget till daggeckos som är som ett pulver man blandar med vatten. Jag brukar byta mat till min efter ca 36 timmar, men om det ser dåligt ut byter jag tidigare. Man kan även mata dem med insekter ibland, vilka ska skakas i kalk/vitaminer innan.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[..$Dog$..]
1

Ja glömde säga vilken art, men det är rätt som du skrev en Madagaskar gecko Tack för hjälpen :)

[mommo 12]
1

Kolla på youtube eller ja gör såhär: Skriv in daggecko (något jag rekommenderar, annars kanske det blir typ sånna där Vloggar eller vad det heter…) Högt upp fins en som heter Madagascar daggecko gjord av Dapprider som jag rekommenderar och massa andra att kolla på om man har lust…

Hanna
1

Tror nog det är bättre att skriva in Phelsuma grandis om man inte har svårt med engelska, då faktablad i regel är svårare att hitta på svenska.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

JACLAR123
1

Giant day gecko, funkar annars. :D

Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

"Åldern visar inte din mognad" Pokal

IceTee
0

Ts: du är förhoppningsvis medveten om att man inte kan hantera daggeckos? Deras hud går sönder och de bör hanteras minimalt (helst aldrig). Annars är de trevliga och nyfikna ödlor! Maten ska bestå av fruktpuré (som du gör själv helst) och syrsor eller kackerlackor, dessa ska såklart ges levande (all mat ska pudras med kalcium). De behöver även en uv-lampa då de är daglevande. En fogger är också väldigt bra att ha då de vill ha det fuktigt och det underlättar för dig så du slipper stå med blomsprutan 4 ggr per dag! (sommartid i  alla fall)

Det är ingen nybörjarödla kanske, och jag drar mig från att skaffa en innnan jag har haft mer än 5 ödlor (har bara en majsis och ögonfransgecko nu, haft dabbis).

Har du allt detta i åtanke och ser till att du har koll på inredningen lär det inte bli några problem! Bor du i södra Sverige rekomenderar jag ormar och sånt i ängelholm eller tropiska rum i Genevad (halland)! Här får du en bra sida med skötselråd:

http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_madagascariensis_grandis

Medarbetare på Skor iFokus