Kinesisk Eldbukssalmander
Hej jag undrar bara lite grann. Och det jag vet behöver jag ta reda på mer om. Kan någon nåt?
Jag vet att man kanske borde ha små stenar/grus. För att dom inte ska bli förstoppade och kanske till och med dö.
Vad är det du undrar? Finns många trådar om eldbukar om du kanske kan finna något svar där.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#1 Du borde ha så fint bottensubstrat som möjligt - finkornig sand eller stenar större än att dom går att få in i munnen på dom - alltså större än huvuden. Alternativt inget alls. :)
Minsta tillåtna yta för djur upp till 10cm är 0,15kvm och 11-15cm är 0,35kvm. (minns inte exakt hur stora de blir just nu)
1/3 vara landdel och 2/3 ska vara vatten.
Som Hanna frågar, är det något speciellt du undrar över?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Nej, jag undrar inte över något särskilt. Men på terrariedjur.se står det att dom blir mellan 6-10 cm långa. Vet inte vad mer jag funderar över men jag vet ungefär vad dom äter men det skulle vara bra om någon sa en gång till vad dom åt. det kan ju vara bra att lära sig igen:)
Mask är det bästa huvudfödan för amfibier. Dom äter även olika sorters frysfoder som tex mygglarver.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag har hört att man ska försöka undvika frysta mygglarver och maggots så mycket det går. Är det sant? Och jag har sett på youtube till exempel, och där har man matat salamanderbäbisarna med levande röda mygglarver. Är det bra föda för eldbukssalmanderlarver eller vad barna heter?