Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 449 ggr
redheadgirl
0

Förbryllad över äggläggningen

Vi har en majsorm som av misstag blev parad 7/4 (hanne instoppad i fel terrarie i stressad situation, klantigt ja, men inget att göra åt). Idag, 37 dagar senare har honan lagt ägg.. Men jag får inte ihop det. Kan det verkligen vara ägg efter planeringen? Vi köpte henne för ungefär ett halvår sedan och har inte hela hennes historia med oss.. Då jag har läst att majsormar kan lägga befruktade ägg i omgångar, med upp till ett års mellanrum, så har jag försökt ta reda på hennes historia utan att blivit klokare.. Jag fick indikationer om att hon skulle ha kunnat gått med kullsyskon, men inget tydligt svar..

[peter54]
2

Rimligen är 37 dagar för kort tid, det brukar ta mellan 6 och 8 veckor från parning till äggläggning beroende på när honan ovulerar. Den kortaste tid någon snok hos mig har gått är 42 dagar, dvs exakt 6 veckor. Jag tror ändå kanske inte att det är helt omöjligt, men som sagt, tveksamt.

fluffis
0

Hur stora är äggen? Hur gammal är ormen (honan)?

Majsormshonor kan spara sperma från föregående år om de blivit parade då. Det händer men det är inte så vanligt.

Om äggen är små skulle jag tro att honan har hamnat i fel tajming helt enkelt och att äggen inte är befruktade. Det har hänt mig eftersom jag skaffade en ny hona redan tidigt på året och hon lyftes ur vintervilan samtidigt som jag tog över henne. Hanen som jag hade tänkt para henne med var inte redo att komma ur vintervilan förrän två månader senare. Ormarna sattes ihop, äggen kom för tidigt (efter honans "cykel") och äggen var små.

Jag är inte helt hundra men det är en teori. 🙂

Vill du spara äggen? Har du bilder så lägg gärna upp dem!  🙂

fluffis
0

Hej! Hur går det?

Nu har jag omvärderat allt jag vet om tiden för dräktiga majsormar 🙂 majsorm.nu och andra svenska skötselråd säger 50-60 dagar men när jag har kollat upp detta närmare så har det visat sig att flera skötselråd på engelska säger 30-45 dagar och det verkar nästan stämma bättre (bl.a. leolina i majsormsforumet brukar säga att hennes ägg alltid kommer efter 30 dagar) men efter allt vad jag har läst så verkar det kunna variera kraftigt.

Som jag berättade så har jag en ganska ny majsormshona som sattes ihop med en hane 26 mars och de fick till det omedelbart.  24 dagar senare kom det 24 ägg (och även ett obefruktat redan efter 22 dagar) och jag tyckte att det var alldeles för tidigt. Jag tyckte äggen var för små och tog för givet att de var odugliga. Jag slängde alla ägg utom ett som jag sparade bara för att… Det ägget har sett fint ut hela tiden i kläckaren och slitsades inatt efter 68 dagar. Nu väntar jag spänt på att en nos ska kika fram! 🙂

Min slutsats är att majsormar kan gå med äggen allt från 22 dagar till runt 55 dagar.