Aggressiv kungspyton
Hej alla!
Jag å min sambo köpte nyss vår första kungspyton.
Anledningen till att vi valde en KP är att av alla jag hanterat på skola och jobb har de aldrig varit aggressiva men våran är som tagen från helvetet!
Så fort jag går förbi terrariet hugger han i rutan, öppnar jag terrariet hugger han mot ansiktet, håller jag i han hugger han… vad jag än gör hugger han å då sambon bara sitter vid datan (terrariet på skåpet ovanför) hugger han i glaset om och om igen och han äter INTE.
Vad sjutton ska vi göra med honom??
Snälla någon kunnig på kungspyton, HJÄLP
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Hur gammal är ormen? Hur länge har ni haft den? Hur stort är terrariet? Hur är terrariet inrett? Vart i lägenheten står terrariet? Finns det något som kan störa ormen (husdjur, barn eller dylikt)?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
ormen är ca 6 mån.
Haft honom i ca 3 veckor.
kan inte exakt mått men runt 1m långt å kanske 50 x50.
Han har bark som bottensubstrat, en grotta att gömma sig i, lianer att klättra på, en stor skål att bada i och blommor (plast) att prassla runt i vilket han alltid gör nattetid och en 5.0 lampa.
Terrariet står i ett hörn i vardagsrummet högst upp på ett skåp där ingen kommer åt och hundarna gör aldrig några ljud inomhus.
Vi har 2 andra ormar, californiska kungssnokar men de finns inte i närheten av honom.
Han rör på sig mkt på kväll och natt men kommer vi å ska sätta oss vid datan som står under skåper han står på hugger han i glaset.
Är nästan rädd att han ska skada sig då han tar i si fruktansvärt!
Hur ofta är ni och "stör" honom? Alltså hanterar, försöker mata osv.
vi skulle mata honom ca 2 veckor efter vi hämtat honom sa de så vi testade men det ville han inte.
annars är vi bara där då vi ska byta eller fylla på nytt vatten i skålen och då måste vi ha något att blocka honom med så han inte kastar sig i ansiktet på oss igen för han hugger lixom inte bara utan han kastar sig iväg som en pil och hugger efter allt han kan få tag i
Jag tycker såhär att antingen skaffar ni ett mindre terrarium så länge där insynen kanske inte är lika stor eller så inreder ni det ni har nu riktigt ordentligt. Häv in grenar, växter, korkbark, grottor så att det finns gömställen överallt. Det jag tror just nu är att han känner sig osäker på grund utav det stora utrymmet och få gömställena. Man brukar säga att det inte ska finnas alltför mycket tom yta då ormar inte gärna vistas på öppna ytor.
Kolla även så att värme och allt stämmer som det ska.
Jag hade nog försökt att vara där och peta mer sällan och täckt över halva terrariet med någon tygbit.
Håller barken fukten bra förresten? Jag bytte till torv åt mina då jag tyckte att barken torkade ut så fasligt fort.
Men kort och gott: Låt honom vara så mycket det går, inred mycket mer, täck över terrariet så att insynen inte blir lika stor och sedan önskar jag er lycka till med honom!
Jag har hört att yngre djur känner större behov av att försvara sig också, huruvida det stämmer eller inte vet jag inte riktigt.
Hoppas det inte blev alltför otydligt nu. 😴
Tack så hemskt mkt!
Jag ska ta tag i inredningen i morgon!!!
Ang barken så ja, den torkar väldigt fort så ska kolla på det med.
Hur litet ska han flytta till om jag nu skulle ta ett mindre terrarie?
Hur stor är han? Vikt/längd (längden kan uppskattas på ett ungefär). Kungspytons är lite speciella, i naturen lever de under marken i gamla gnagarbon eller övergivna termitstackar, de är nattaktiva men jagar inte direkt, utan väntar på att ett lämpligt byte ska passera. Många kungspyton blir apatiska i stressiga situationer, dock finns det undantag som visar aggressivitet vid stress istället, antager att din är en sådan. Har han lyckats träffa dig med ett hugg någon gång? Håller han sig i så fall fast eller släpper han direkt? (Skillnaden på defensiva och offensiva hugg)
Med tanke på hur dessa djur lever i naturen sägs det ibland att de är "rackormar" nämligen att de trivs och fungerar bäst i trånga utrymmen. Dock är detta ibland individuellt. Hur stor yta som kan rekommenderas beror på hur stor han är. Men jag skulle nog vilja påstå att 50cm på längd är det längsta du bör sträcka dig till fram tills dess att han känner sig tryggare och äter som han ska. Precis som föregående talare nämnde, håll det rikt inrett!
Öppna endast till honom vid vattenbyte (inte varje dag om möjligt, om vattnet inte är allt för skitigt vill säga) och vid matning/utrensning av avföring.
Själv anser jag att bark inte är något lämpligt bottensubstrat till marklevande/grävande ormar. Istället skulle jag rekommendera exo terra plantation soil. Detta håller fukten mycket bra och är grävvänligt. Dessutom ser det snyggare ut, växter trivs i det och det luktar gott, som ett plus i kanten.
försök inte mata honom de närmaste 2-3 veckorna, ge därefter ett litet byte som han kan ta utan problem, till exempel en pinkis (Råtta/mus spelar ingen större roll), skolla denna ordentligt under kranen i varmt vatten precis innan du erbjuder honom den (i terrariet), gör detta sent på kvällen utan för mycket belysning så att det är så mörkt som möjligt.
Vissa ormar är och förblir dock aggressiva vid stress, men de kan vara fina terrariedjur i alla fall. tycker du det är jobbigt att han är aggressiv kan du givetvis försöka jobba på det senare, tvångshantering är dock inte att rekommendera i sådana fall. Men först är det viktigt att han känner sig trygg och kommer igång ordentligt med maten.
Är det något mer du undrar svarar jag gärna på frågor, antingen här eller i PM, så gott jag kan. Lycka till, hoppas allt går bra! :)
MVH, Smilla
Medarbetare på Snäckor iFokus
Tack Smilla för ditt svar.
Det var en del att läsa så jag ska försöka svara så gott jag kan :)
När det gäller vikten på honom kan jag inte väga honom då han INTE går att ta i.
Hans längd är ca 40-50cm.
Än så länge har jag varit snabbare än honom så han har inte fått tag i mig men han snuddade vid kinden härom dagen.
han skjuter iväg sig med hela kroppen som om han hoppar!
Det han fått hugga i är en mus men han hugger å släpper direkt men det blir fina hål i den iaf.
Sambon ska ordna med inredningen till helgen då han har tid (jag är nu bortrest)
Okej ja pinkisar har vi ju med gott om så det kan han få :)
Att skolla fodret har jag inte ens haft en tanke på men då du sa det fattade jag att det är väll för att det ska simulera levande?
Då vi provat mata honom har vi gjort det i nästan helmörker så det kör vi vidare på.
Han är min första stora orm då jag bara haft kedjesnokar innan så då han hugger blir jag skit rädd.
Fortsätter han med detta om några månader och jag fortfarande är lika rädd för homom kanske jag inte kan ha honom kvar :(
Tycker ju synd om honom att han ska vara så arg/rädd och jag oroar mig att han ska skada sig då han slår i glaset.
Inga problem! Har du någon ormkrok eller handskar som skydd? Detga gör det lättare att föytta honom och blir mindre stressigt dör honom. Dessutom kan det skapa en trygghet för dig om du är orolig för att bli biten. Om du skulle bli biten är det ingen fara, rädslan för att bli biten är egentligen värte än själva bettet. Ormar så som kungspyton har vassa fina tänder som gör små punkteringar, ofta gör defensiva bett inte ont. Så som du beskriver att han hugger mot möss verkar det som defensiva hugg; hugg av rädsla inte matrespons. Vid ett bett kan det blöda en hel del, detta beror till stor del på ett antikaugulerande (stavning?) medel vilket är bra då bakterier och smuts då blöder ut. På grund av detta blir ormbett sällan eller aldrig infekterade (beroende på skala givetvis). Men som sagt, låt honom vara helt ifred med mycket gömställen i det nya terrariumet i några veckor innan ni erbjuder en färdigtillrädd pinkis. Att värma på rejält är precis som du gissar för att trigga igpng responsen lite mer, dock funkar detta endast på ormar som har "värmesensorer". Jag har en del ormar här hemma som bara accepterar varm mat. Är den inte nysköljd under varmt vatten visar de inget intresse. Att de hugger mit glas ich andra hårda föremål är inte jättebra för tänderna ifall de skulle komma åt något med tänderna. Om du lyckas dämpa stressen för honom är det jättebra! Sa den förra ägaren någonting om att han var aggressiv, eller har han blivit det efter miljöbytet?
MVH, Smilla
Medarbetare på Snäckor iFokus
Generellt sett brukar det finnas tre möjliga huvudförklaringar till varför en orm född i fångenskap är aggressiv. Det kan vara endera en av de tre, eller en kombination av dem.
1. Ormen har behandlats felaktigt/illa tidigare och är därför rädd för allt den ser.
2. Ormen är otrygg. Det kan vara för att den bor i en för ormen dålig miljö, "naken" inredning med otillräckliga gömslen, eller att terrariet placerats så att ormen hela tiden störs av förbipasserandes rörelser och/eller buller (vibrationer), alternativt att ormen inte lämnas ifred, utan plockas med titt som tätt, vilket också kan leda till otrygghet..
3. Ormen är undermatad så att den konstant går hungrig.
Om man ser till att alla dessa möjliga orsaker till aggressiviteten är undanröjda, brukar de flesta ormar lugna ner sig. Om ormen trots att alla faktorer är till synes i ordning och ormen ändå är aggressiv, kan det hända att den är en av få ormar som fötts med ilsket temperament. Detta är dock inte vanligt.
Jag tycker du har fått mycket bra tips redan och jag tänkte säga att det där med handskar är en mycket bra uppfinning. Ibland har jag handskar när jag städar och pysslar hos ganska små ormar eftersom jag inte gillar tanken på att bli biten och känner mig säkrare då. Hastiga rörelser vill man inte göra i närheten av ormar 🙂
Jag tänkte också säga att jag läste att du har en lampa till ormen. Kungspytonormen är ju marklevande och till sådana ormar rekommenderar jag värme underifrån (typ värmematta) men det kanske den redan har.
Hur har det gått?