Rysk stäppsköldpadda utomhus.
Hej! Har fyra ryska stäppsköldpaddor som jag gjort en inhägnad till ute på gräsmattan. Den är 25 kvm och har en grund damm som erbjuder bad samt vattenskål. Nu undrar jag, kan jag ha dem ute dygnet runt i sommar eller hur gör man? Har haft dem ute soliga dagar och tagit in dem på nätterna fram till nu. De har tak mot regn och stor värmelampa. Men om det inte är mer än 7-10 grader på nätterna, måste jag ta in dem då? Hur gör ni andra?
Mina är ute, de gräver ner sig och verkar inte ta skada. Så har jag gjort i flera års tid.
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Bild? :)
Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.
"Åldern är bara en siffra"
"Åldern visar inte din mognad" 
Man måste tänka på att det är rätt vanligt att sköldpaddorna gräver ner sig intill hägnväggen, det gjorde alltid mina ryssar. Det innebär att om hägnaden "står på" marken, alltså inte är nergrävd, så kan de komma under den och försvinna. Det var orsaken till att jag tog in dem när solen gick ner.
Min pojkvän har två sköldpaddor av samma art som dina. Vi har en stor utegård just för dem. När det är fint och soligt väder tar vi ut dem till gården där de får rasta av sig i några timmar, går förbi lite då och då för att titta till dem och gosa. Men de är inte ute alltför många timmar då det kan bli kyligt eller regnigt , även om vi har kryphål och små hus där de kan gå in.
Så jag tycker att du kan ta ut dem i några timmar när solen är framme och hålla ett öga på dem ifall du inte har något skydd som tak eller så 🙂☀️
Våra grekiska väljer oftast att sova i växthuset under natten och termostaten till värmefläkten är inställd så att det lägst blir 10-11°. Under varmare perioder sover dom utomhus i högre grad.
Det är positivt med en rejäl sänkning under natten men temperaturer under 10° bör undvikas. Sen beror det på vad det blir för väder dagen efter. Är det flera dagar utan sol bör man ta in dom.
Tänk också på att ryssar är känsliga för kombinationen kyla och mycket fukt. De bör ha en väldränerad utomhushage.
http://landskoldpaddor.se/skotselrad/80-rysk-stappskoldpadda
http://www.herp-science.de/ag/schildkroeten/pdf/ehorsfield.pdf