Eldbukssalamander
Undrar lite gällande eldbukssalamander. Blir lite förvirrad över hur mycket vatten dom ska ha, 1/3 eller 2/3? Har sett lite olika om det, hade tänkt flytande korkbark som landdel och dom kommer i början vara i ett 54L tills jag hittat något större. Vill gärna ha lite växter som kan vara på land och sticka upp ur vattenytan, har ni några förslag? :) läste någonstans att man inte ska ha sand men hörde från annat håll att man inte ska ha grus!?
Eldbukssalamandrar ska ha sand. Grus kan de råka få i sig och bli förstoppade. De får i sig sand också, men den brukar passera igenom magen och komma ut igen..
2/3 ska vara vatten och 1/3 land.
Ett 54 liters kan passa bra i början när de är små, men när de är vuxna kräver de en bottenyta på 0,35 kvm.
Som jämförelse så är ett standard 54liters akvarium 0,18 kvm. 🙂
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Ska tillägga att måtten på bottenytan och land/vattendel så är det enligt jordbruksverkets sida. 🙂
Lilolizeit: Tack så hemskt mycket för svar! Nu hänger jag med på noterna 👍 Kom att tänka på, behöver eldbukar en pump i vattnet eller går det bra utan? 🤔
Så lite så, bara kul att få hjälpa till. 🙂
Jag har hört både dom som kört utan och det har funkat kanon för dom och även hört motsatsen.
Personligen så hade jag haft ett litet innerfilter, tycker att vattenbyten är ganska trist. 😐 Finns ju roligare saker att göra i ett akvarium/vivarium. 😃
Man kan ju ha stenar som bottenmaterial istället så får den inget i sig alls :)
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige
#5 Absolut. finkornigt grus eller stenar större än deras huvud :)
Lilolizeit: Jo det har du faktiskt rätt i om vattenbyten, då gör jag som du gjort och har ett filter till 🙂
Har en till fråga, skulle verkligen behöva lite hjälp om det är värt det:
Har hittat en annons på ett 54L akvarium, tillbehör som mat osv (ej filter/doppvärmare). En revbens salamander och en eldbuk.
Jag kunde få köpa allt för 300:-, men så vitt jag vet blir revbens-salamandern upp till 30cm + att jag inte riktigt vet om jag vill ha en sådan. En eldbuk på djuraffären kostar 160:-/st.
Jag har två, snart 3 tomma 54L här hemma.
Frågan är då: Är det svårt att sälja revbenssalamander? Djuraffären tar inte emot. Eller ska jag starta upp ett nu här hemma och beställa hem eldbukar från djuraffären? 🤔
Hur högt bör vattnet vara? _(kommer att ha större stenar som dom kan sitta på i vattnet + flytbark)
- Ursäktar alla frågor, tycker det står så olika på olika sidor. Salamandrarna i annonsen hade inte alls hög vattennivå._
2/3 och sand eller stenar som är så stora att dom inte kan äta upp dem.
Hur många ska du skaffa? Kinesisk eller Japansk? Japanerna är lite knottriga. Har hört att ungefär 10-15-20 cm ska vara ungefär måttligt, beroende på hur högt akvariumet är. Korkbark är en bra flytande landdel. Man kan även ha snäckor tillsammans med dem. Snäckorna blir inte uppätna av dem då dessa är så långsamma att snäckorna inte ses som mat. Klogrodor, fiskar och liknande kan bli uppätna då salamandrarna hugger efter det mesta som rör på sig. Och ungarna ska man försöka hålla ifrån de vuxna salamandrarna så inte dom blir uppätna.
Man ska absolut inte ha snäckor med salamandrar.. Snäckor kan lätt ses som mat, trots deras långsamma tempo. Äter de en snäcka så fastnar de lätt i magen och då skalet är svårt att bryta ner och de kan leda till allvarliga förstoppningar som i många fall har död som utgång.
Det sade någon att dom hade haft i ca. tjugo år och salamandrarna hade inte ens försökt äta dem.
Är du online förresten?
Hade helt missat ditt inlägg i #7 TS. Hur har det gått?
Nu har det ju gått ett tag, men svarar så gott jag kan ändå. :)
Jag hade bara frågat i min zooaffär om de kunde ta emot den. Vissa är ju den möjligeheten. :)
Men efter som du redan har akvarium så hade jag beställt från affären i stället för att ta över de från blocket, även om det känn som en god gärning så blir det ju en del jobb för dig att omplacera den ena, man ska inte gärna blanda sorterna.
Minsta tillåtna vattenhöjd för halvakvatiska salamandrar storlek 11-15cm är 10cm högt och 15+cm är 15cm högt har jag för mig..
#11 Det har säkert funkat för någon i 20 år. Men jag hade inte chansat.. :)
Inte jag heller 😕…
Riktigt sällskapliga som ni ser😂.