Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3178 ggr
Hanna
7

Corallus hortulanus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

For till Värnamoo Zoo en sväng idag och kom tillbaka hem med en liten hort. 😃

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Smilla W
0

Det var en fin liten en!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Hanna
0

#1 Tack! Kan inte annat än att hålla med. ;) Verkar som att hon börjat gå mot rött, så får se hur hon kommer att se ut sen. :)

Smilla W
0

Det vore snyggt! Rött passar hortar tycker jag. Fast själv hade kag velat ha en Morelia viridis om plats fanns, gillar verkligen deras gröna färg.

MVH, Smilla

Hanna
0

#3 Ja, jag också. :) Men känns bra att börja med något mindre nu när man inte har lika mycket plats samt att de inte blir lika stora. ^^ Blir nog garanterat en Morelia viridis senare!

Smilla W
0

#4, sant! Dock har jag tyvärr inte plats till någo av det, mendörhoppningsvis blir det väl någon gång i framtiden ^^

MVH, Smilla

Minoth
0

#4 hortar kan bli bra stora de med….

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Hanna
3

#6 Jo, det vet jag. Men som jag förstått det blir Morelia viridis grövre och har längre tänder. Men jag kanske tänkt fel.

Minoth
0

#7 hortar blir 150-200 cm långa. några lokaliteter av trädpyton blir mindre. men generellt blir de 120-200 cm långa. 

Grön trädpyton blir grövre ja, men de gör ingen skillnad för måtten på terrariumet man ska ha. 

Tror nog du tänkt lite fel ja… 

Hur ska du göra nu då?  Eftersom du inte har plats med en grön trädpyton lär du inte ha plats med en hort heller

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Hanna
0

#8 Jo, jag har plats med ett terrarie upp till 200 cm om inte större. Så det löser sig allt. 👍
Var bara jag som fått om bakfoten att Morelia viridis skulle ha det större. Har varit intresserad utav hortar längre och är de jag läst på om i första hand. :)

Så kort sagt: Jag vet mycket väl utrymmet för en hort, men hade missbedömt/fått fel om utrymmet för Morelia.

fluffis
0

Läcker trädgårdsboa! 🙂 Du får berätta lite om hur den beter sig i terrariet. Jag har fått för mig att de klättrar och rör sig mycket, stämmer det? Kommer färgen/mönstret att ändra sig eller förväntas den se likadan ut som äldre?

Hanna
2

#10 Tack! Jag har låtit den vara ganska mycket då den blir ganska grinig om man står och glor. Men hittills har favoritstället varit nedklämd mellan vattenskålen och trädgrenarna. 🤪
Tror annars att de gärna sitter stilla ganska mycket och väntar på att maten ska komma till dem istället för att röra sig i onödan.
Men det återstår nog att se vad hon gör när hon blivit mer van och hemmastadd. :)

Och angående färgen så kan den ändras något galet mycket. Denna verkar gå lite åt röda hållet, så det ska verkligen bli spännande att se hur hon ser ut som vuxen! 🙂

Smilla W
2

#8, det var jag som inte hade plats till en Morelia viridis, jag har dock inte plats för en hort heller och har ingetdera hemma. Tror nog TS vet vad hon gör 🙂

MVH, Smilla

Hanna
3

🙂

Smilla W
0

Riktigt fin är hon!

MVH, Smilla

Hanna
0

#14 Säger inte emot! 😃 Hon är dock gulare på riktigt, är precis som att kamerablixten hjälper till att framhäva det röda mer.

Måste bara säga att jag älskar ögonen! 😍

Smilla W
0

#15, fast gult är rätt snyggt! Jag hade tyckt det var fräckt om de hade blivit riktigt gula som vuxna ;p Ja, jag tycker det är rätt fint när pupillen är smal. Sedan är det rätt fint när ögonen har samma färg som kroppen :)

MVH, Smilla

Hanna
0

#16 Ja, gult är jättefint! :) Det är det som är så roligt med hortar, att de ändrar färg så galet mycket under uppväxten och dessutom finns i flera färgvarianter som vuxna. ^^

Hanna
1

Såhär ser förresten terrariet ut. Är det för lite grenar och växter tro, eller ser det bra ut?

Smilla W
0

#17, ja det är riktigt kul! Jag är inte så insatt vad gäller hortar men vet att de, precis som många trädlevande arter, skifar färg under uppväxten. Det är ju riktigt apännande att se var det slutar som sen :3 Jag hade nog satt in någon form av bakgrund i terariet och lite fler markväxter. Mest för utseendets skull, tror inte att det spelar ormen någon atörre roll så lämge den har sina grenar att hänga på :)

MVH, Smilla

Hanna
0

#19 Tycker det blir att kännas så mörkt med exo terras bakgrunder. Men ska se hur det ser ut om man håller den bakom. :) Förhoppningsvis duger grenmängden i alla fall. Finns en del att klänga på. ^^

Hanna
0

Blir en del bilder.. Men hur söt får man bli! ^^

Smilla W
0

#20, du kan ju göra egna bakgrunder så kan du välja själv hur det ska se ut ;) #21, inte sötare än sådär i alla fall! :D

MVH, Smilla

Hanna
0

#22 Det har du rätt i. Men då var det ju det där med orken.. 😃

Hanna
2

Lite uppdatering! Hon har ömsat en gång nu hos mig. :)

Hanna
0

.

Hanna
1

Puss? 😃

fluffis
0

Härliga bilder! 🙂

Hanna
0

Tack fluffis!

Hanna
1

Liten uppdatering. :)

Hanna
1

.

fluffis
0

🙂

Hanna
0

Liten uppdatering! Äter fortfarande som en gris och blir bara snyggare. :)

Hanna
2

.

Hanna
1

Får se till att ta lite bättre och mer planerade bilder nästa gång. Detta var i samband med städning.

fluffis
0

Ja, man är ju bortskämd med riktigt fina bilder från dig! 😃 Även jag gillar gult 🙂

Hanna
0

#35 Vad snäll du är! :) Kul att höra.
Ja, det är verkligen en färgklick i terrariet med gula reptiler! 🙂 Tittar man på tidigare bilder så tror jag nog allt att mönstren har bleknat.

[mommo 12]
1

Påminner lite om en majsorm, men mer gul-röd-orange. Den är så att säga en ormange-färgad orm. Men gud, eller inte Gud förhand finns inte, vad söt hon vart.

Saga85
1

Otroligt fina bilder på en lika fin orm! Särskilt tungbilderna! Älskar (djur)tungbilder. Har bara haft pälsormar (läs: iller) själv, vill ha bådadera när ekonomin och ytan blivit bättre. Fast boaterrariet får jag gömma bra om min far ska komma på besök 😕

[mommo 12]
1

Så konstigt det med förhand blev det ska stå för han, och inte förhand.

Hanna
1

#37 Majsorm? Nja. 😃

#38 Äh, en liten trädgårdsboa kan du nog allt ha! 😉 Går väl att lägga något skynke över om det handlar om rädsla. Kan säga att jag väldigt väldigt gärna hade haft en iller. Får se vad som köps om några år. 😇

[mommo 12]
1

#40, jag tänkte mer på tragiskt enfärgat gula majsormar :).

Saga85
1

Det är snarare fobi än "bara" rädsla, och han skulle nog inte sätta en fot i mitt hem om han visste om att risken fanns att han såg tecken på orm. Är väl lite bättre numer, även om han blundar om det skymtas en orm på tv eller i en bok.

Men ååååååh! Jag får väl skaffa ett rullbart terrarium som jag kan täcka för och rulla  in ett skåp isf. 🤫

[mommo 12]
0

😃

Hanna
1

#42 Du får hemsnickra något så man kan fälla ned en front så att det ser ut som en helt vanlig byrå! 😃 😇

Saga85
0

Hemsnickrat är något som jag planerar att göra, tycker om sånt. 😉

[peter54]
1

#41 Var har du sett en enfärgat gul majsorm? Jag har sysslat med ormar mer än 50 år och jag har aldrig sett en sån.