borde jag mata min boa constrictor?
hej matade min boa constrictor redtail i fredags men har nu fått reda på av alla hjälpsamma på detta forum att det va mer snacks än mat!
vad hon fick va mus pinkies, men till min fråga!
ska jag ge henne en mus på ca 20gr nu eller ska hon vänta i några dagar?
hon har blivit väldigt skvättig och ser nästan aggressiv ut i sitt beteende borde jag tilllägga
tack för svar!!
//Andreas
biter det dig, bit tillbaka ;)
Blev lite sugen att lägga till bild på snyggingen ;-)
Jag hade nog testat att mata. Har dock hört att vissa ormar helst bara ska få ett byte i taget och sedan vänta ett tag. Men nu när hon bara fått såna småbyten så hade jag nog matat i vilket fall. Lägg gärna in bild på henne. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Som sagt, ge ormen mat, minst en mus, själv skulle jag ge två om ormen vill ha.
Jag håller #3, annars skulle jag nog ge två, även om inte ni andra hade skrivit det. Men annars tror jag nog att jag också vill se en bild ;)
#3 Då passar jag på att fråga eftersom att det hör till ämnet och jag vet att du kan en hel del. Jag har hört från flera håll att vissa ormar exempelvis Kungspyton inte bör få mer än ett byte i taget eftersom att det kan bli dåligt eller liknande (??) i magen. Vet du något om det, eller vad tycker du? Mina får alltid ett byte, men ett tag krånglade en med maten och då kom frågan upp huruvida man kunde ge fler än en.
Okay jag provar o ge henne en mus så får vi se om hon vill ha :-)
#5 Ja boider har den funktionen i sitt metabola system att de smälter ner ett byte i taget, medan exempelvis snokar kan bryta ner flera på en gång. En mus är inte stor och bryts ner snabbt, så nr två behöver inte ligga på vänt mer än ett antal timmar om detta skulle inträffa. Jag är dock övertygad om att vanliga möss är såpass små att de bryts ner som om det vore ett enda byte i en halvmeters Boa c.
Generellt gäller att alltid försöka ge ett såpass stort byte att det räcker med ett, men ibland hamnar man mitt emellan bytesstorlekar där nästa storlek ännu är för stort, men ett enda av den mindre sorten är för lite mat. Då ger man två av den mindre storleken.
#7 Tack så mycket för svaret! Ungefär så jag tänkt kring mindre byten.
Tack för hjälpen alla! Tänkte lägga upp lite bilder finns det någon speciell tråd för bilder? :-)
#9 Åt hon något? :)
Japp hon fick i sig en mus , tog ca 13min att få in den helt, Jag tog den minsta på 20gr för att de om det va ett ok byte ! Och det värkar de vara :-) Tack igen för all hjälp :-D
Nu gick det långsammare andreaskfk.
#9 nej, det gör det väl inte vad jag vet.
Jodå, det finns flera bildtrådar, bara att använda sökfunktionen och välja vilken man vill 🙂