Uppfödare/säljare?
Var kan man hitta Texasråttsnok (Elaphe obsoleta lindheimeri) uppfödare eller säljare? Har googlat så mycket men hittar ingenting… Det finns leucistiska på Herperschoice, men då jag redan har en Leucistisk vill jag gärna ha en annan färg.
Någon vänlig själ som vill hjälpa mig hitta uppfödare/säljare utav Texasråttsnok? 😊
Du får gärna skriva ihop Texasråttsnok 🙂
Nä, det är nog rätt svårt att hitta. Jag surfar runt rätt mycket på diverse e-samhällen och jag har nog bara sett max två svenskar som haft/haft bild på dessa.
När man söker på Texas råttsnok så är namnet särskrivet på diverse sidor jag har besökt 🙂
Så tråkigt, jag skrev nyss till Herperschoice och hörde om de kunde ta in såna till sommaren! Väntar nu ivrigt på svar 😃
Jag hittade förresten en rolig text om texasråttsnok när jag surfade runt. Det känns som om texten har några år på nacken 🙂
"Denna orm är känd som den mest aggresiva Amerikas råttsnokar. Humöret är så häftigt att den inte ens efter många år i fångenskap lugnar sig."
(http://www.silverfallet.se/fakta_elaphe_obsoleta_lindheimeri.htm)
#2 Ja, tyvärr är det ju det, särskrivet alltså.
Då vill det till att Herperschoise hittar en uppfödare som de kan köpa av men förmodligen har de kontakter utomlands också så det är säkert inte omöjligt 🙂
Kul att någon fastnat för den här arten!
Haha, den texten läste jag strax efter att jag fått hem min lilla snok! Gissa om jag vart lite smårädd, men det visade sig ju inte stämma. Iallafall inte på Gabbie som verkar vara riktigt lugn och fin :)
De fick ju in Leucistiska, så förhoppningsvis kan de dra i några trådar och få in en annan variant :)
Google är helt värdelöst när det gäller särskrivning. Där särskrivs det mesta. Då gäller det att veta själv vad som gäller och det finns en mycket enkel regel att hålla sig till:
• Om det uttalas som ett ord, ska det skrivas som ett ord!
I USA heter den här ormen "Texas ratsnake", men på svenska heter den texasråttsnok.
Skriver man isär det så bildas possessiv form, alltså en "ägandeform". Språkmässigt skriver man då alltså att någon som heter "Texa" eller "Texas" äger en råttsnok.
Ännu tydligare blir det när man särskriver majsorm till "majs orm" eller kungsboa till "kungs boa". Då undrar man vem tusan den där Maj är eller vilken kung som har en boa.
När det gäller den där texten om aggressivitet, så finns det många andra arter som beskrivs på liknande sätt, exempelvis orange råttsnok och Hondurasmjölksnok. Det har att göra med att de inte funnits i uppfödning så länge och att de tidigare ofta var vildfångade.
#6 Jo tack, fast nu startade jag en tråd för att få hjälp med uppfödare/försäljare, inte om hur man skriver för det har redan fluffis påpekat i ett inlägg 😉
#7 Detta var en passus rent allmänt för att beskriva förhållanden som råder för alla, inte bara för dig som trådskapare. Det är tänkt som upplysning/hjälp/stöd, inte som någon pekpinne åt dig.
🙂
Fluffis påpekade mycket riktigt att namnet på den orm som tråden handlar om ska skrivas ihop, men hon har inte beskrivit konsekvensen av särskrivningen. Det har jag nu gjort och det tror jag kan vara till nytta för många.
#8 så i övrigt vet du inte något uppfödare utav råttsnoken? 🙂
Man kanske måste importera om man vill ha just den arten? Vart kan man söka sig till då? och vad gäller det för regler vid importering utav djur? 🤔
#9 Nej, men såvitt jag vet finns nog ingen som har fler än Fluffis, även om hon inte har någon texas.
Texasråttsnokar är inte längre särskilt vanliga i terrarium, inte som de var på 80-talet. Det gäller egentligen för alla amerikanska råttsnokar utom för majsorm.
Nu har de väl rönt ett litet uppsving sedan de leucistiska formerna dök upp.
Själv håller jag mig till kungssnoksläktet, de kräver inte lika mycket utrymme som råttsnokar.
#10 Du kan ju testa att skicka med en beställning med någon som åker till de stora europeiska mässorna, Hamm, Prag, Houten. Där finns det säkert texasråttsnokar.
Annars får du boka upp dig på en bussresa själv, det finns både buss till Hamm och Houten (Tyskland respektive Holland). Du får ta med max 5 reptiler eller groddjur fritt inom EU så länge de är fångenskapsuppfödda och inte listade på Cites.
FannyGoldfish: Har du provat att sätta ut en köpesannons? Som sagt, juveniler är nog inte det lättaste att hitta men det finns säkert någon här i landet som har en vuxen texasråttsnok som kanske kan tänka sig att sälja.
Jag hittade en tråd där vi tidigare har diskuterat om import av reptiler om det känns intressant: http://reptiler.ifokus.se/discussions/51596a768e0e744326000cee-massan-i-hamm-fragor.
Jag vet inte riktigt var i landet du bor men bor man nere i Skåne som jag så kan man enkelt åka över till mässan i Rödovre utanför Köpenhamn och där brukar det finnas en tjeckisk utställare/säljare som har många råttsnokar men jag kan inte säga på rak arm om han säljer texasråttsnokar eftersom jag aldrig letat efter det själv.
#11 Tack, jobbar ju tyvärr hela sommaren men ska definitivt kolla upp vilka mässor det finns runt om Sverige och förhoppningsvis kunna ta mig iväg på någon utav dem 🙂
#12 Tack för tråd länken, nu har jag lite intressant läsning framför mig 😃
och tyvärr bor jag ju utanför stockholm, så det blir ju en bit att åka 😭
#13 Två mässor hålls i Sthlm varje år, Kallhäll i januari och Råstahallen vid Järva krog i september. Sedan finns Expo Mitt i Sala som går i slutet av april och Alba i Norrköping i mitten av samma månad.
Expo Syd i Kristianstad sista lördagen i augusti och Malmö Tropikmässa som brukar hållas i början av juni har jag för mig.
Det finns ett par till, en i Kungälv och en i Linköping, men jag har dålig koll på när de hålls.
Bussresorna till Hamm respektive Houten hålls i mitten av september och i slutet av november tror jag.
Jag var på Herpers Choise för ca 2 veckor sen, dom hade några leucistiska texasråttsnokar inne. Jag var inne på en sån innan jag köpte hem min namnlösa lilla hondurensis.
Gick förbi ett litet terrarium med råttsnoken i, han/hon högg mot glaset 3 gånger i följd när jag böjde mig fram , ca 30 cm från glaset. otroligt snygg, och säkert inte så farlig som den såg ut, kanske bara var ett rötägg till exemplar :P
That's a cat...Not a horse.
#15 Jag köpte min råttsnok där, alla var jättelugna och fina när jag fick kolla på dem. Den kanske bara hade en dålig dag? Gabbie brukar bli lite småsur när det börjar närma sig matdags, men hon har aldrig huggit mot mig eller liknande 😉
Jag trillade över en gammal trevlig tråd och blev nyfiken 🙂 Hur gick det FannyGoldfish, har du hittat någon mer texasråttsnok?
Nej, istället flyttade en Asiatisk grottråttsnok hem till mig i vintras 🙂
Aha, vad trevligt 🙂 Den är fin!