Lygodactylus williamsi på svenska?
Jag undrar vad Lygodactylus williamsi på svenska är. Eller det kanske inte finns något svenskt namn. Jag kanske också så har stavat fel. MVH en nyfiken person.
Jag har sett att den ibland kallas "turkos dvärggecko", men det är kanske inte vedertaget utan bara en rak översättning av det engelskspråkiga namnet.
Turkos eller himmelsblå dvärggecko eller dvärgdaggecko. Tror dock inte att den har något speciellt svenskt namn.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Så typ blå dvärggecko nästan. Dom är väldigt vackra. Det är ju jobbigt om man måste skriva Lygodactylus williamsi varje gång man ska googla eller säga att man har en. Det är ett väldigt passande namn ändå. Eftersom att den är alldeles illblå och liten. Om man räknar bort magen:)
Då jag själv har haft arten och min latinska sviker mig ofta :P så har jag främst använt mig av William's dvärggecko.
Men har även hört de som kallat den för Elektrisk gecko samt Stålblå gecko.
På engelska ska det väl också kunna heta elektric day gecko. Vilket direkt översatt till svenska blir elektrisk daggecko.
Men jag tror det mer skulle bli elektriskt blå daggecko i så fall. Men daggecko känns så konstigt att säga, det låter som att det är en daggecko som är blå, men prickar och allt sitter kvar. Konstigt :)
Du kan ju bara skriva L. williamsi.
Det engelska namnet är "electric blue..", vilket nog mer syftar på en stark blå färg än att den skulle vara elektrisk.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#7 Håller med, det handlar inte om elektricitet utan om den färg en blixt från exempelvis ett överslag i en maskin eller från åska har.
Oj, jag märkte att jag hade stavat fel på electric, det var något fel, men jag kom inte på vad :)
vet ej som sagt om den har något specielt namn men när ja köpte min stod det "elektric blue dvarf gecko" :)
mommo12 den där bilden som du har som profil bild känner ja igen kan de va för det är min kompis williamsi så du kan ju hitta en egen!:)
Det är min bild…🤫 Mommo12