Sjuk av spindel?
Tja folket. Jag är inte hai på spindlar men min kusin har en fågelspindel(är inte jättegammal, vet ej exakt men är under 1år). Är dom "tama" spindlarna lika giftiga som vilda? Han i djuraffären kunde typ inget om spindlar men han sa att dom tömt tänderna på gift(??), kommer inte det tillbaka om man bara "tömmer"?
Hon blev iallafall biten i lördags och som jag uppfattat det som då så har hon typ svårt å se på ena ögat efter det, hon hade magkramper och spydde så det blev akuten för henne. Hon har så otroligt dåligt immunförsvar och är sjuk nästan varje dag(eller aa, OFTA!) så frågan är om det är av spindeln eller bara att hon blivit sjuk samtidigt typ? För magbesvär har hon haft länge. Men det med ögat funderade jag lite på.
Så vad tror ni?
Hon har blivit biten innan och iallafall en gång så ska hon enligt sin mamma ha fått feber då.
Det med att tömma giftet är inget jag känner igen. Förstår inte varför man skulle göra så med ett djur i fångenskap. Men låter man bara spindeln vara ifred så är risken att bli biten inte så stor. Först och främst, vad var det för art? Kan detta havarit en allergisk reaktion? Man kan vara allergisk mot det mesta här i världen. Är hon allergisk mot till exempel getingar är chansen stor att hon utvecklat en allergi för spindelns gift också.
MVH, Smilla
Medarbetare på Snäckor iFokus
Ooow, art.. Vet ej riktigt, det är en orangesvart fågelspindel. Allt jag vet.
Hon använder spindeln lite som ett "keldjur", när hon fick henne var hon ganska rädd och agressiv, sen tycktes det lugna sig men nu är hon iprincip likadan. Jag vet inte, men allergi låter troligt!
Låter som någon typ av Brachypelma.
Utan att vara sådan så får hon faktiskt skylla sig själv om hon använder ett terrariedjur på det sättet. Reptiler, amfibier och spindlar ska ses mer som fiskar än ett keldjur.
Du kan ju be din kusin att låta spindeln vara i terrariet som ska vara anpassat efter dess klimat och aldrig plocka med den mer än om hon måste byta eller städa terrarium. Man kan med fördel använda en vanlig målarpensel och "kittla" spindeln lite på baken och vara redo med en burk framför, OM man nu måste vill säga.
Om hon nu ändå känner att hon måste pilla med djuret på det sättet så rekommenderar jag att sälja/ge iväg spindeln och istället köpa något som kan kelas med.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Många djurs gifter innehåller enzymer/proteiner. Får man protein i blodbanan en gång händer inget, men kroppen bildar antikroppar mot proteinet. Nästa gång man blir biten och får in samma protein reagerar kroppen med en kraftig allergisk reaktion där antikropparna försöker förstöra proteinet. Blir den allergiska reaktionen stark kan man dö av den allergiska chocken
Hanna dom flesta som köper djur brukar ju hålla på med dom så dom blir tama o det som jag håller på med nästan alla mina djur och försöker göra dom tama o alla spindlar på vår skola kan stå vid glaset av terrariumet och vill gå ut på händerna :) så ja tycker inte reptiler o det är som fiskar!
#5 Enligt mig mer jämförbart med fisk än andra husdjur. Båda får ut lika lite av att bli hanterade av oss.
Jag tycker nog som Hanna. Hon får skylla sig själv om hon kelar med en spindel(!) Spindlar, reptiler och amfibier är mer, titta här så ska du få se-typen av djur och inte, kolla vilken raring! Jag måste klappa-typen. om hon har så dåligt immunförsvar så får hon väl sälja/ge bort spindeln och skaffa antingen fiskar, som inte går att gosa med eller skaffa en naken råtta eller något? Nakenhund? Ja, spindlar är inga keldjur helt enkelt.
Spindlar tillhör inte gruppen "keldjur" utan tillhör gruppen "ingen onödig hantering". Jag har själv blivit biten av en adult G.rosea. Med sina 2 cm stora gifttänder gör det rätt så ont och svider en hel del. Jag blev dock inte sjuk. Det tyder på , att jag inte är allergisk mot getingar. Spindel bet dig kanske, för den blev lättstressad. Som kan förekomma rätt så ofta i hobbyn. Därför har man spindlar i små terrarium. För att spindel inte ska bli stressad. De kan även släppa hår från rumpan, som irriterar huden och ögon. Sedan är det många som tolkar reptiler och spindlar fel. Genom att de tror , att de vill komma ut för de är vid öppningen. Så är inte fallet och jag har ett bra exempel på det. Jag ska hämta tidningen från brevlådan, samtidigt som grannen har en pool. Han tror då att jag vill bada , fast jag inte vill eller att jag inte är simkunning . Jag kan drunkna i värsta fall. Samma är det med spindeln att den inte vill och klarar inte av stressen . Så den kan dö i värsta fall också. Så hantera den så lite som möjligt. För din och spindelns bästa. Eftersom det inte är samma klimat i rummet, som i terrariet. Så jag tycker nu, att du ska tänka till en gång till… Är det rätt hobby för mig? Svara du ja, så lyssnar du på vad vi rekommenderar. Svara du nej, så kan du lägga in en säljes annons. Mvh
Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.
"Åldern är bara en siffra"
"Åldern visar inte din mognad" 
#8 Tänk på att det är TS kusin det handlar om.
Jag vet. Jag skriver detta till kusinen, fast till Jullanhugo ;) Så det kan du meddela kusinen :P
Eller säga åt kusinen att skaffa iFokus, så hon kan säga vad hon tycker om kritiken.
Kritik skulle jag inte säga! Tips, rättare sagt. :D
Ja, kanske inte kritik, men tips.
Jag uppskattar tipsen, tackar! ^^ Vad jag vet så håller hon inte på så mycket med spindeln nu pågrund av att den nu attackerar henne såfort hon kommer nära. Vet inte varför den helt "plötsligt blivit så" men det låter ganska troligt att den blir stressad/rädd.
#14 Bästa är att bara låta den vara i ett anpassat terrarium och mata och allt som vanligt i fortsättningen.
Jag tror att om hon inte håller på sådär så kanske spindeln lugnar sig.