Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 558 ggr
tootiis
1

Vad rekommenderar ni?

Hej! Har nyligen skaffat mig ett kar på 240 liter (121, 41, 55). Var tänkt till fiskar, men har börjat intressera mig för reptiler mer och mer. Har alltid velat haft nån, det har dock aldrig blivit av.. Så, vad skulle ni rekommendera för reptil till en hyfsad "nybörjare"? Vill gärna ha orm, men det tillåter inte min mamma, så de blir när jag flyttat hemifrån ;) Och inga spindlar! Så antar att det blir någon ödla.

// MT ♥

VildaVittra
1

En Reeves kärrsköldpadda kanske? Du kan bygga landdelen utanför akvariet, så får den ännu mer simyta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tootiis
1

#1 vill gärna ha något nytt :) Glömde helt bort att säga att jag redan haft en sköldpadda ^^'

// MT ♥

VildaVittra
1

#2 Och du överger dom? Svikare!😮

😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tootiis
1

#3 hahah ;) Skulle ni rekommendera en skäggagam? Är otroligt nyfiken på dessa djur, och kommer självklart läsa på! Vill mina djur de bästa :)

// MT ♥

tootiis
1

Eller en skäggagam kanske är för mycket för en nybörjare?

// MT ♥

[peter54]
0

Akvarium är svåra att ställa om till reptilterrarium på grund av klimatfaktorerna, det går inte att upprätthålla god ventilation och luftfuktighet i dem.

Jag föreslår något groddjur istället för reptil. Då kan du bygga en stor landdel och ändå ha vattendel.

tootiis
0

De är ett Juwel Rio 240 liters jag har.. De funkar alltså inte alls? :( Finns ventilationshål på ljusrampen

// MT ♥

[peter54]
0

Ventilationshål i taket är den sämsta lösningen att ventilera ett terrarium, egentligen är det inte någon ventilation alls, utan enbart utsläpp för värme och fukt, det man normalt vill ha kvar i terrariet.

[mommo 12]
1

Axolotl? Dom bor ju i akvarium. Annars kan du ställa fråga på akvariefisk iFokus, Och det är ju bra att du läser på. Jag vet att vissa har köpt t.ex. leopardgecko och två dagar efter att dom fått den undrar de vad dom äter. Men akvarium brukar vara svårt att bygga om till terrarium. Men grodor? Eller snäckor? Det finns snäckor iFokus också. Snäckor är lättskötta och bra. http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=a_reticulata

Lilolizeit
1

Om karet är 121 långt och 41 djupt och 55 högt så är det tyvärr bara stort nog åt 1 vuxen axolotl.
Men kanske ett gäng eldbukssalamandrar? Är du lite sugen på terrarie, så skulle du ju kunna bygga ett sjysst vivarium till dom. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[mommo 12]
1

Ja just det Lilolizeit, kinesisk eller japansk?

Lilolizeit
1

Det är en smaksak. :) Jag har inte haft någon av dem, så jag kan inte rekommendera den ena eller den andra. Dock har jag varit väldigt sugen på dem båda. :)

Efter som den ena hamnar under 10 cm och den andra upp till 15 cm så kräver de lite olika mått. Den större, japanska, kan du ha max 4 st i ditt akvarium och den kinesiska kan du ha hmm, många stycken. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

tootiis
1

Hahah får se vad de blir :) Just nu lutar det mer åt att jag fortsätter på den första planen - fiskar :)

// MT ♥