Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettgrodor-paddor
Läst 2276 ggr
guppytjej
0

Nybörjargroda

Hej helt ny här o vi planerar att skaffa groda/grodor i höst.

Yngsta dottern är helt frälst i grodor o har alltid varit så nu äntligen är det tänkt att hon ska få några.

Tanken är att skaffa dem på reptilmässan i höst, o då man aldrig vet vad som finns från gång till gång så har vi inte bestämt vad det blir för groda/grodor.

Men tänkte ändå om man kan få lite tips här vad som kan tänkas passa.

Vi kommer få ett terrarium byggt åt oss, bottenmåtten får vara max 69*39 o sen spelar höjden ingen roll (måste få plats på den byrå det är tänkt att den ska stå).

I hemmet finns en hel del andra djur, jag själv odlar en hel del akvariefiskar tex men aldrig haft terrarium.

Kollat på klogrodor såklart men de stora är inget vi är intresserade av o dvärgarna verkar inte lätta att få tag på samt att vi gärna vill ha en som inte är helakvatisk.

Terrariet kommer dock stå i dotterns sovrum då hon vill ha grodorna hos sig, har förklarat noga att de kommer att låta en del så det är hon helt införstådd med ( o funkar det inte alls så går det o flytta ut terrariet till hallen).

Hon har tittat en hel del på klockgrodor hon tycker de är vackra så nått liknande kanske kan passa.

[mommo 12]
1

Klogroda/dvärgklogroda Kolla akvariefisk ifokus

guppytjej
5

fast jag skrev ju att vi INTE var intresserade av klogrodor!

JACLAR123
3

Jag tycker om pilgift? Men man behöver odla bananflugor och andra små kryp. Ni kanske vill ha aktiva grodor på dagen? Då är det pilgift eller klockgrodor som finns i alternativ. Annars finns mjölkgrodor och rödögd groda. Fast de är lite svårare att ta hand om och så är de inte så aktiva på dagarna. Skumpogrodor finns. De är lätta att ta hand om. :D

Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

"Åldern visar inte din mognad" Pokal

guppytjej
1

pilgift är väl giftiga? kanske inte det bästa valet till ett barn då? visst ska hon inte hålla på o pilla med dem o så men man vet aldrig med barn.

[mommo 12]
1

Om hon inte pussar/slickar på dem så är det bara att tvätta händerna. Annars är dom inte giftiga genom beröring. /sorry, när jag läste tyckte jag att det inte stog det.

Hanna
4

#4 Nej, de pilgift man har hemma är faktiskt inte giftiga då det är fodret som påverkar det och inte grodan i sig.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

guppytjej
0

ahh okey :) då ska vi kolla lite på pilgift.

Finns det arter som låter mer eller mindre? terrariet ska ju ändå stå i ett sovrum :)

Hanna
1

#7 Tipsar dig om att bli medlem på terrariedjur.se. Är lite fler medlemmar där och absolut fler inriktade på grodor.

guppytjej
1

Okey tack för tipset :)

[mommo 12]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju en där, men jag kommer inte in på terrariedjur.se. Är det något md min dator eller vad är det? Om ni undrar tog jag från IPaden, den är lättast att ta bilder från, och om man kollar på flikarna, så står det att jag är inne här också :)

[mommo 12]
1

Lite otydlig, men :)

[Twiggys]
2

Om du vill att barnet ska pilla på djuret så skaffa inget groddjur, de ska man titta på ej röra på. Vår hud är alldeles för varm och salt så det svider på grodan om man håller på och ta på den.

Hanna
4

#12 Som TS skrev så ska inte barnen pilla på grodorna, men självklart kan olyckor hända och då kan det vara skönt att veta att det inte är något livsfarligt.
Däremot tipsar jag om att skaffa ett terrarielås, då kan terrariet även vara i en barnvänlig höjd utan att de kan öppna det.

guppytjej
1

Ja som jag skrev så ska hon inte pilla på dem, har andra djur de kan pilla o kela med.

Ja jag ska be honom som ska bygga terrariet att sätta nån lås även om dottern är duktig o djurvan är inte alla kompisarna det.

O då hon kommer o vara med o städa o ge mat o så är det bra om det inte är nått giftigt hon alltid går runt o tuggar på sina fingrar.

[mommo 12]
1

Vissa djur kan bli gamla, så jag tror inte hon tycker grodor är kul när hon blir äldre, tycker du om grodor? Det blir isåfall du som får städa terrariet. Om ni inte säljer dem. Det kan behövas tänkas på innan man skaffar, och jag tycker inte hennes kompisar ska vara inne i (ev)terrariumet /ev)akvarium vet ju inte vilket det blir :) Tycker det blir lite synd om hon inte bryr sig om ett år eller så.

JACLAR123
3

Klockgrodor blir ungefär 5 år.

Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

guppytjej
4

Hon har varit fullständigt galen i grodor sen hon var 1 år hon är idag 6 år ALLT hon har är med grodor, leksaker, gardiner, möbler, sängkläder osv osv..

Hon har haft egna djur förut utan problem intresset håller i sig men så smådjur inte lever sålänge vill hon ha djur som lever längre (just därför vi inte skaffat grodor förr).

Men ja vi vill med ha grodor så vi tycker det är väldigt intressanta djur, vi har själva tittat på tomatgroda förut.

O nej självklart ska inte hennes vänner vara o pilla i terrariet heller men det är just för deras skull vi vill ha lås (inte för dotterns så vi litar helt på henne) hennes kompisar är ju inte djurvana o det märks på djuren vi redan har så man få rhålla koll på dem när de är här.

Hon kommer o få städa o mata med oss såklart men kommer o få vara delaktig o ta ansvar själv precis som med de andra djuren för att lära sig att det inte bara är roligt med djur, det är jobb med.

Det vet hon ju redan hon har ju haft egna djur förr som hon fått göra detta med o i detta hem tröttnar man inte på djuren de stannar livet ur.

guppytjej
2

Det jag menar med att jag vill ha en "säker" groda är att hon stoppar allt i munnen ännu trots sin ålder o då hon ju kommer o vara med vid städ o matning vill jag inte riskera att hon får i sig nått om hon glömmer bort sig o stoppar in hår/händer i munnen innan vi kommer till badrummet o tvättar oss.

[mommo 12]
1

Bombina orientalis? Jag tror det heter så på latin :) Jag vet inte, 6 år? Lite ung djur ägare tycker jag, hon kan lika gärna få för sig att hälla i tredubbelt så mycket mat och sedan hittar ni femton övergödda döda grodor. Jag menar inte att vara dum, men har hon haft något "eget" djur innan? Små barn tittar mest på bilder på grodor, och tar inte reda på fakta, vilken groda vill hon ha?

Hanna
8

#19 Fast nu har ju TS klart och tydligt sagt att dottern ska vara med dem och mata och städa. Jag tror knappast att du lämnar en sexåring helt ensam med massa bananflugor och vad det nu kan vara man matar med.

Dessutom är det alltid föräldrarnas ansvar om barnet är under 18 år, så jag tror knappast att vi bör vara oroliga över att TS dotter kommer att ta hand om ett gäng grodor helt ensam. Dessutom står det i #17 att hon haft egna djur.

Ber er att läsa trådinläggen och vad den handlar om innan ni skriver. Tack!

guppytjej
4

Ja som jag skrivit har hon haft flera egna djur PLUS att vi har en hel del andra djur hemma redan alltså är hon VAN o vet precis hur man gör med djur.

Vi har akvarier o maten står framme hela tiden o aldrig någonsin har för mycket mat getts eller nått konstigt stoppats i.

Hon själv har haft guldhamster och möss stor syster har gerbiler vi har ju som sagt akvarier ( 4 st) och även marsvin i hemmet.

Jag själv har varit smådjursuppfödare hela deras liv (slutade för 2 år sen) o både katt o hund finns i vår närmiljö (vi är hundvakter ofta till 2 grand danois vi har haft katt o deras mormor har katt) så som sagt hon o vi andra är oerhört djurvana hon är uppfödd med massor av djur runt sig hela tiden så hennes oerfarenhet är inget att vara orolig över :)

Men nej just groda har vi inte haft förr, andra amfibier har vi haft men inte just groda. JAg har dock viss vana då vi hade grodor på skolan (utbildad djurvårdare) löv grodor var det vi hade då..

Hanna
3

#21 Gud vad underbart för dina barn att få växa upp med djur! Ett tips från mig är att kika runt så att ni vet på ett ungefär vad ni vill ha och redan nu kanske börja bygga och inreda lite smått. Det är bara bra om terrariet får stå ett tag innan grodorna kommer, dels för att man ser att allt fungerar och sedan så har växterna en chans att ta sig. Sedan är det alltid skönt att slippa sista minuten-stress.

Önskar er stort lycka till. :)

[mommo 12]
1

Rödögd lövgroda? dom är fina :)

guppytjej
1

Ja det kommer o byggas inom de närmsta veckorna o reptilmässan är inte förrän i november tror jag det var så vi har tid på oss.

Nu verkar det stå mellan klockgroda eller korallfingergroda.

Tror inte de på skolan hade röda ögon (det är 12 år sen så) de var ganska runda i kroppen o helgröna o var nån form av lövgrodor.

Hanna
1

#24 Kan säga att båda arterna låter en hel del (dela rum är inte att rekommendera 😂), men är väldigt fina!

guppytjej
1

Ja hon är väl förberedd på att de lär låta en del hehe men hon är ju van hennes smådjur lät ju en hel del på nätterna de med när de bökade runt o hade sig.

Hanna
1

#26 Jo, det kan jag tänka mig. Har själv haft gerbiler, men de kan inte mäta sig alls med grodorna. 🤐 Tror dock att klockgrodorna låter mindre, korallfingrarna lät helt sjukt högt. Kan ju iofs bero på om man har hanar eller inte, kanske?

JACLAR123
1

Korallfingergroda lär än av de arter som låter mest. Jag skulle satsa på klockgrodor, eftersom de är mer aktiva än koraller på dagen.

guppytjej
1

gerbilerna låter inget jämfört med vad mössen o framförallt hamstern gjorde som flyttade runt stenarna hela nätterna (bodde i gamla akvarium så det konstanta sten mot glas ljudet är inte det roligaste).

Vi fortsätter o läsa på om de olika grodsorterna men då man aldrig vet vad som kommer att finnas på mässan är vi lite begränsade av vad som kommer att finans där då med, men vi är inte ljudkänsliga nån av oss o båda ungarna sover igenom allt.

JACLAR123
1

Blir det mässan i Norrköping?

guppytjej
1

Ja det är den mässan jag menar ja.

JACLAR123
1

Kul! Då kanske vi syns…😀😊

guppytjej
0

Trevligt :) Brukar fr det mesta gå dit o kolla runt finns ju så mycket fint :)

guppytjej
0

fortsätta gärna o tipsa om lämpliga grodor.

o gärna om växter man kan ha med. Då jag kommer ha en liten vattendel kommer en del av mina akvarieväxter planteras där, en heldel av dem gillar att få växa upp över ytan och det kommer de att få göra (blommar ofta då) men vill även ha sånna som inte växer i vattnet.

Hanna
1

#34 Du kan ju även kolla på Akvariefisk.ifokus angående växterna. :)

guppytjej
1

jag är medlem där :) men just akvarieväxterna vet jag (jag är växtakvarist) det är landväxterna jag inte vet vilka som funkar. Vi har inte så mycket landväxter hemma så. Det vi har en en fredskalla några ampelliljor och en orkide som inte trivs.

Hanna
0

#36 Jaha, då så! Bromelior är ju alltid snyggt i terrarium, tycker jag. Gullranka växer på som attan. Ormbunke?

Spöket
1

Hydrocotyle tripartita, Hydrocotyle sp. Japan trivs både i vatten och på land om rötterna hålls blöta. Gullranka är bra att ha på landdelen

Multi vad?

Spöket
1
[mommo 12]
1

Vad står det?

Hanna
1

#40 Länken går till kategorin för groddjur på forumdelen.

[mommo 12]
1

Jag vet att det är en länk :-o, men jag bara undrade, jag kommer inte in, eller, jag blir bara inte klok på varför jag inte kommer in på terrariedjur.

Hanna
3

#42 Jo, jag trodde inget annat. Jag förklarade vart länken ledde. Vad var det annars du undrade?