Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 836 ggr
[lovechinchilla]
1

Syror dör hela tiden

Hej jag har en leopardgecko som äter syrsor men syrsorna dör nästan hela tiden och jag vet inte om jag sköter dem fel. De får bo i en stor plast låta (vet inte måtten) men den är stor och genomskinlig med hål i taket så de får luft. Varje gång vi köper nya tvättar vi alltid lådan så och torkar den så att den är fräsch. Vi brukar köpa ungefär 15 stycken varje gång och vi matar syrsorna med fiskmat och byter vatten. Vattnet har vi i läskeflaskkorkar med bomull i så att de inte ska drunkna. Men endå dör de hela tiden. I måndags köpte vi syrsorna i måndags 15 stycken och mata honom med tre första dagen och nu igår (torsdags) va alla utom en död. Jag förstår inte riktigt hur alla kan dö då de konstant spelar redan sedan i måndags till i onsdags och sen i torsdags va alla nästan döda. Vi brukar köpa de på två olika ställen både i stan och de är inte direkt billiga (kostar 5:50 kronor styck) och dessutom så hinner man bara använda fyra stycken sen är alla döda. Gör jag något fel i min skötsel? Hur brukar ni ta hand om syrsorna?

Medaljjägaren
1

Syrsor dör hela tiden? För det står syror. Men jag är inte riktigt hemma på leopardgeckos, men jag håller med om att det är dyrt. Nästa gång du är i den affär du köper dem i, fråga vad de matar dem med.

YEY, INSIDER!

FemFem
1

Köper du fullvuxna syrsor? De lever ju inte så länge och om de redan är vuxna då du köper dem kanske de dör av ålder.

Men när så många syrsor dör samtidigt kan det röra sig om någon form av förgiftning. Har du provat att mata med annat än fiskmat? Jag har för mig att jag läste någonstans att viss fiskmat kan vara dåligt.

Vad tvättar du lådan med? Och har de några gömställen? Om syrsor inte får tillräckligt med protein/inte kan gömma sig så kan de börja äta på varandra.

[lovechinchilla]
0

#1 Oj de vart ett slarvfel det ska ju såklart stå syrsor (skrev inlägget från mobilen så de måste blivit auto-korrekt)

[lovechinchilla]
0

Jag vet inte om de är fullvuxna ser inte skillnaden mellan små och stora :/ Jag brukar bara skölja lådan med vatten på stark stråle så allt smuts försvinner

Medaljjägaren
0

#3 Gud ja. Telefoner och surfplattor har något rättstavningsprogram som är hur jobbigt som helst.

YEY, INSIDER!

FemFem
1

Om de spelar borde de vara vuxna, eftersom jag har för mig att vingarna är färdigutvecklade efter sista ömsningen. Men du kan ju fråga på stället där du köper dem.

Men du kanske skulle testa att mata dem med något annat? Det skulle ju kunna vara maten som gör det. Mina syrsor gillade (och levde länge på) hundmat, havregryn och knäckebröd. Hundmaten var torrfoder, såna där kulor, som man fick blöta upp med  lite vatten och krossa. Även knäckebrödet blötte jag upp med lite vatten. Se bara till att byta maten ofta så att inget möglar!

Medaljjägaren
1

Har du någon bild?

YEY, INSIDER!

Hanna
1

Har inte tid att läsa igenom allt nu, men att syrsor dör verkar vara ett vanligt problem. Jag tipsar istället om att köpa kackerlackor, hoppar inte, låter inte och luktar nästan ingenting! Dessutom är det inte jättebra att mata med fiskfoder (kan leta upp varför sen), utan jag tipsar istället att mata med speciell torrfoderblandning som är utformat för att ge foderinsekterna det de behöver, samt även söta frukter, morötter och annat. Ska det vara till reptiler är det dock inte bra att ge citrusfrukter, annars är apelsin mycket omtyckt.

Hoppas att du fick lite svar i alla fall, får läsa igenom hela tråden senare.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus